kiel vervangen

• harryhottentot@gmail.com

goede morgen heren

ik heb onlangs, een mij en voor anderen ,, een houten zeilboot kunnen krijgen

moet flink geschuurd worden , bijna overal is het lak eraf, het dek moet nog bedekt worden door een zeil, maar zodanig, dat de wind eroverheen kanblazen

maar het meest slechte is de kiel, bestaande uit balken, met een end verzwaring de ballast

doordat ie al een jaar of wat op de kant staat

houtkrimp en zwelt (tendele)

kan ik van plaatstaal een nieuwe kiel fabrieken, met aangelaste draadenden door de romp, of opnieuw hout kiezen

en van welk hout zou het moeten zijn, grenen en dan teren of duur hout, en die moet dan ook geteerd worden, totdusver de beste bescherming lijkt mij

roept u maar

• Vic Toire

Hoi,

Over wat voor boot hebben we het hier?

Groeten,

Vic

• BJ

Ik zou gewoon voor hout gaan, het deel heet niet voor niets ‘doodhout’. Hoeft zeker geen teak te zijn en teren is ook niet echt meer van deze tijd. Kijk eens op de site van Epifanes of International hoe we tegenwoordig hout onder water behandelen. Het is ook wel mogelijk om een kiel van staal te maken maar de ballast moet er wel onder. Voordeel van een nieuwe kiel is wel dat je de zaak, indien nodig, kan verbeteren qua vorm en diepgang.

• raptor

grootste probleem zal zijn de ballast er af te krijgen. Vaak zitten er lange draadeinden in gegoten die door het hout lopen tot dort de kielbalk en die daar met moeren worden vastgetrokken. Ik zou nu al beginnen met kruipolie en zo proberen de moeren los te krijgen en de draadeinden te behouden. Lukt dat niet en zijn de schroefdraden gaar, dan kan je de draadeinden 10cm boven het ballast af zagen en er nieuwe draadeinden op lassen. Je neemt dan een dikwandige buis, die net over het draadeind valt. Die buis las je vast aan de twee draadeinden.

Een nieuwe kiel van staal is erg kostbaar, omdat je dan waarschijnlijk niet je oude ballast kan gebruiken. Je moet dan lood in de stalen kiel gieten. Je huidige ballast zal wel gietijzer zijn, gezien de kielconstructie.

Ik heb zellf een keer een kiel voor een 16m2 gemaakt; die heeft dezelfde constructie. Kiel opgebouwd van ocoume multiplex laagjes van 18mm diie onderling verlijmd werden met een D4 lijm. Kiel in model geschuurdt en bekleed met 2 lagen 80gram glas en epoxy. Ballast en kiel waterdicht afgesloten op de kiel met sikaflex. 16m2 werd er veel sneller door, daar we de kiel wat korter en dieper hadden gemaakt.

Pieter

deze zeilboot is v.e oude man , die nu in het verpleeghuis zit, merk onbekend,

schijnt een v. der stad ontwerp te zijn en 2 van gemaakt….ik weet het niet, wat ik daar van moet denken

de ballast is van staal/gietijzer?, weet het niet precies, omdat ik er nog niet naar gekeken heb

daarvanuit lopen 2 draadenden door de balken kiel door de kielbalk

het zou vernietigd worden, omdat mw. de stalling niet meer kan en wil betalen…waarvoor ook?

ze heeft mij gevraagd, deze boot zo goed mogelijk op te knappen, en dan proberen te verkopen

ikzelf vond het ook zonde, als ie “de kachel in ging”

maar er moet een grens zijn, met opknappen

ben een beetje digibeet met foto s plaatsen, dus dat zal ik door iemand laten doen

• Kaptein Iglo

Ik wil niet te negetief overkomen maar begin er niet aan, dit gaat alleen maar geld kosten en totaal niets opleveren. Zelfs in uitstekende staat levert het helemaal niets meer op. Bij ons in de haven lag een prachtig houten scheepje. Super onderhouden, altijd dekzeiltje er op alles in prima staat. Niet te verkopen, erg zonde, maar niemand wil dat meer. Dit is de realiteit. Groet. K.I.

• marksvrijheid

helemaal mee eens, opknappen omdat je het zelf leuk vind en lekker lang van de straat bent, of er echt niet aan beginnen, volstrekt onverkoopbaar, zelfs weggeven is lastig X( ik heb zelf een prachtige eikenhouten kajuitboot, kijk maar eens op smoelenboek) is onmogelijk te verkopen. nostalgie en het besef dat dit soort mooie objecten economisch volstrekt waardeloos zijn doet soms wel pijn :-) maar het is wel de werkelijkheid. Het verhaal dat er maar 2 van zijn gemaakt doet er helemaal niets meer toe, helaas is hout altijd bijzonder, zonder dat je daar wat aan hebt. succes!

dank voor de reakties, zal kijken waar het opuit loopt

• raptor

ik herinner me het Marina project van de waterkampioen. Restauratie van de houten volksboot kostte meer dan het dubbele van een nieuwe. En daarna raakten ze hem niet kwijt voor een redelijke prijs. Ik weet niet of het bootje uiteindelijk verkocht is.

Pieter

zal best, ook met de recessie, maar is gewoon een leuk projekt, weet niet wat ik allemaal tegen kom, anders laat ik em toch zinken?>:D