zeilervaring kajuitcatamaran

• marksvrijheid

bij ons in de haven idem, wel iets grotere boot, in een rij van ongveer 6 kajuitboten, de laatste in de rij..aan de buitenkant was niets te zien, binnen alles in de buurt van de mast verkoold en geschroeid. men denkt dat het vuur gesmoord is geraakt door zuurstofgebrek

• bootsman

Hoi Gerard,

Ben net een jaar overgestapt op een open brugdekcat van 22 ft na ruim 20 jaar monohull zeilen. En moet zeggen…..ge wel dig. Ja een cat is breder, ja een cat heeft meer breedte, ja een cat loopt niet superhoog aan de wind maarrrrrr, een cat zet windvlagen om in snelheid ipv helling, in 5 beaufort loop ik moeiteloos 13- 14 knopen.Daarbij blijft mijn kop koffie gewoon staan terwijl ik een zeilhandeling moet doen. Droogvallen is geen probleem en je komt in gebieden waar je met een kieljacht niet komt. Ik het het ervaren als mijn overstap van windows naar mac, had ik jaren eerder moeten doen:)-D

Voordat ik overstapte naar een cat heb ik er veel over gelezen en ben ik lid geworden van de CTC. Catamaran en Trimaran Club. Nu is een 22ft open brugdekcat niet helemaal te vergelijken met een prout of catalac, maar het principe blijft op hoofdlijnen gelijk. Belangrijkste uitdaging bij een catamaran is gewichtbeperking. Hoe lichter de cat, hoe beter de boot zeilt. een aanrader in dit verband is het boek alle balast overboord, daar leer en leer je veel over catamarans.

Succes met je keuze,

Bootsman