Is er hier iemand die ervaring heeft met het varen met kajuitcatamarans?
Ik overweeg een Catalac of een Prout Quest 33 of iets dergelijks aan te schaffen, maar lees over gebrekkig sturen en matige snelheden. Nu is dat niet zo heel erg belangrijk want ik wil een wereldomzeiling maken en er later wellicht op blijven wonen en dan is tijd ondergeschikt. Comfort blijf het belangrijkste. Maar ja, dat is gemakkelijker geschreven als aanvaard. Als nu blijkt dat zo'n categorie stacaravans-op-het-water niet sneller gaat dan 5 of 6 knopen bij een 5 Bft aan de wind, en eigenlijk ingehaald wordt door het merendeel van de monohulls, dan krab ik mij achter de oren.
Het wordt dus een lijstje voors en tegens maken. Pluspunt is zeker niet bang te hoeven zijn te stranden op ondiepten. Maar, een ander punt, kun je er veilig een atlantische overtocht mee maken, een wereldomzeiling, of zijn zulke multi-hulls toch te klein daarvoor?
Ben erg benieuwd naar ervaringen, maar heel graag uit de mond van iemand die er echt mee heeft gevaren en niet van iemand die denkt hoe die zal varen …
Bedankt en zeilgroet,
Gerard