zeilervaring kajuitcatamaran

  • Gerard

    Is er hier iemand die ervaring heeft met het varen met kajuitcatamarans?

    Ik overweeg een Catalac of een Prout Quest 33 of iets dergelijks aan te schaffen, maar lees over gebrekkig sturen en matige snelheden. Nu is dat niet zo heel erg belangrijk want ik wil een wereldomzeiling maken en er later wellicht op blijven wonen en dan is tijd ondergeschikt. Comfort blijf het belangrijkste. Maar ja, dat is gemakkelijker geschreven als aanvaard. Als nu blijkt dat zo'n categorie stacaravans-op-het-water niet sneller gaat dan 5 of 6 knopen bij een 5 Bft aan de wind, en eigenlijk ingehaald wordt door het merendeel van de monohulls, dan krab ik mij achter de oren.

    Het wordt dus een lijstje voors en tegens maken. Pluspunt is zeker niet bang te hoeven zijn te stranden op ondiepten. Maar, een ander punt, kun je er veilig een atlantische overtocht mee maken, een wereldomzeiling, of zijn zulke multi-hulls toch te klein daarvoor?

    Ben erg benieuwd naar ervaringen, maar heel graag uit de mond van iemand die er echt mee heeft gevaren en niet van iemand die denkt hoe die zal varen …

    Bedankt en zeilgroet,

    Gerard

  • raptor

    Heb een keer staan praten met een PQ33 eigenaar. Man roemde comfort. boot ligt rechtop en stampt minder dan scherp jacht. Nadeel: met meer wind slecht door de wind te krijgen en boot heeft bij manouvres erg veel last van windvang en verwaaid snel. Aan de wind erg matige zeileigenschappen. Bij licht weer niet vooruit te branden.

    Een stormpje uitrijden lijkt mij een probleem. Ik denk dat je een groot drijfanker mee moet nemen anders waai je met 10 knopen met de storm mee. Ik heb hem nog een keer zien zeilen met ruime wind bfd 3-4 en zeilde hem met mij 22 voetertje er dik uit.

    Voor een goed zeilende multihul moet je naar een trimaran denk ik. Een dragonfly is razend snel. Nadeel is weinig ruimte en erg duur. Probleem bij de dragons is dat de metalen stang die de opwaardse krachten van de drijvers naar de romp op neemt, bij meer winnd onder water staat en in resonantie komt. Er zijn er al diversen gebroken door metaal moeheid. Niet leuk op de mid atlantic.

    Pieter

  • Gerard

    Bedankt voor je bijdrage Pieter,

    De voor- en nadelen van de doorsnee catamaran die je noemt, en die slaan dan vooral op die van Engelse makelij kleiner dan 30', herken ik van andere websites die ik inmiddels heb gevonden, toch bedankt. Probleem met veel websites is de partijdigheid van degene die publiceert, wat een echt onafhankelijk oordeel en eerlijke voorlichting in de weg staat. Jouw opmerking over het probleem met de metalen van stang van de Dragonfly is voor mij zeker nieuw. Was juist erg onder de indruk van die snelle tri, maar realiseer mij ook dat dat toch een funboat is en niet geschikt om op te wonen.

    Ik wil echt op een boot gaan wonen en er ver mee weg. Ben het wonen in een huis zat en nu ik gescheiden ben en geen zin heb in het onderhoud van de tuin en ik verder weinig banden met dit klote land heb, met zijn verziekte medische wereld en zijn diepzwarte nieuwsuitzendingen, zie ik steeds meer goede gronden om voorgoed te vertrekken, met een cat.

    Grootste, allergrootste voordeel van de cat blijft in mijn ogen het onverschillig kunnen zijn voor ondiepten. Het enige waar je rekening mee moet houden zijn ondiepten tijdens springtij, dan kun je beter niet met vloed ergens aan de grond raken, maar daar is mee te leven. Bovendien denk ik toch aan een cat van meer dan 12 meter. En inderdaad een paar zeeankers voor in geval van zware zeeën.

    Zojuist het verhaal van Carl Sträter gelezen die van zijn catamaran w2r1, we two are one (mooie naam voor een cat), een paar jaar geleden de mast door blikseminslag verspeelde. Het is trouwens de eerste keer dat ik daarvan heb gehoord. Zijn er meer verhalen bekend van zeilers die hun mast door onweer gehalveerd hebben zien worden? Vreemd verhaal.

    De zeilkriebels beginnen steeds verder op te spelen. De oude obsessie keert weer terug. Ik schuim graag weer alle fora af. Kom maar op met die zeilverhalen >:D<

    Cheerio, Gerard

  • Sindbad

    Ik las onlangs (ik dacht in de Zeilen) over een stel met kleine kinderen die met een catamaran een wereldreis maken. Erg tevreden mn over (zeil)comfort.

  • pieter

    He Gerard

    ik heb voor dezelfde keus gestaan en bij uiteindelijk bij iets heel anders uitgekomen.

    Ik heb uiteindelijk gekozen voor een ondiepstekende, degelijke monohul.Het comfort daar aan boord is fantastisch en de zeileigenschappen zijn navenant. Bovendien kom je door de ondiepe vleugel kiel (1.35m) bijna overal. Zes, zeven acht knopen varen is met dit schip geen probleem. Bovendien heb je geen ‘gedoe’ door die onmundige breedte van een catamaran die je nauwelijks kwijt kan en waar je vaak dubbel liggeld voor kwijt bent. Natuurlijk zijn er meer schepen en meer merken, maar de degelijkheid, het comfort en last but not least de zeileigenschappen zijn uiteindelijk doorslaggevend geweest om mijn catalina 36 MKll aan te schaffen. Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze.

    Ik geef het je als overweging mee. Succes met je keuze.

    Pieter

  • erik

    Dat is grappig Pieter, wij hebben dezelfde afweging gemaakt en bij het zelfde schip uit gekomen, een catalina 36. (niet de MKll uitvoering die is nog handiger van binnen) Wij hebben nu net het twaalfde seizoen met ons schip gevaren en hebben nog geen seconde spijt gehad van onze keuze. Wat een schip, in één woord G E W E L D I G !!!

    Ik heb geen belangstelling meer voor schepen met ‘gedoe’ (zoals je dat zo perfect omschrijft. )

    goede vaart

    Erik

  • raptor

    Ken wel verhaal blikseminslag op een kolibrie 560. Het was het kleinste mastje in de haven. Bliksen sloeg via de mastvoet die op de kajuit staat over naar de kielbouten, net langs het slapend echtpaar in de punt. Er zaten ongeveer 17 gaten in de bodem, tot max 10mm groot.

    Pieter

  • Gerard

    Leuk, maar je vaart nog steeds met helling en je moet de ‘kelder’ in om comfortabel te leven. Dat vind ik nog steeds teveel gedoe, vooral wanneer ik er echt op wil gaan wonen. Dan wil ik dat ie echt stil ligt en niet dat de mast als een metronoom door het hemelgewelf heen en weer slingert.

    Maar bedankt voor de reacties. Stel ik erg op prijs.

    Gr. Gerard

  • Alex

    Nadeeltje van deze kajuitcatamarans is dat ze veel ruimte in de havens in beslag nemen. Vaak betekent dat extra havengeld betalen en/ of steeds vrij voor anker moeten gaan.

    Of de catamarans ook stabiel blijven in zwaar met stevige rollers vraag ik me af. Zolang beide drijvers in het water zijn, gaat het goed, maar als een drijver te ver uit het water komt dan lijkt met het met zwaar weer al tricky worden. Wellicht een idee om eerst zo'n catamaran te huren voor dat je er een aanschaft, zodat je e.e.a. zelf kunt ervaren.

  • Kaptein Iglo

    Een tour catamaran wordt in mijn beleving pas intressant vanaf een meter of 12 en (veel) groter. Als ze kleiner zijn is de verhouding schip en massa bijna nooit goed voor een beetje redelijke zeileigenschappen.

    Echter de aanschafkosten lopen dan meestal onevenredig hoog op zodat velen weer bij een monohull uitkomen. Succes met de overweging en gegroet. K.I.