Aansluiten diodebrug op dynamo

• Kaptijn Iglo

Heren,

(Ik verwacht niet van dames een antwoord op deze vraag te krijgen) Ik ben al een tijdje aan het rommelen met mijn accu`s. Na het vervangen van mijn Yanmar 3GM30 voor een Yanmar 3YM30 heb ik op aanraden van de dealer de bestaande diodebrug gedemonteerd en deze vervangen voor een cyrix-relais. Hoewel het theoretisch onmogelijk is loopt toch regelmatig de startaccu leeg. Daarom overweeg ik de diodebrug weer terug te monteren en het cyrix-relais er tussenuit te halen. Echter bij het bestuderen van de diodebrug (Multi battery isolator van het merk Sure Power Industries type 704-4) en de handleiding die ik op het internet gevonden heb, wordt het wat verwarrend voor me. Wie kan mij uitleggen waar de extra aansluiting “R” voor bedoeld is? Is dat om 0,7 volt extra te krijgen uit de dynamo en daarmee de weerstandsverliezen van de diodebrug te neutraliseren? Ik ben erg benieuwd. Mvg K.I.

• raptor

Zo het niet beter zijn om te kijken waarom jje startaccu leeg loopt? Een cyrix trekt alleen stroom als hij bekrachtigd wordt dus theoretisch moet je startaccu vol blijven. Loopt je accu niet spontaan leeg doordat hij slecht is? Met terug plaaatsen diodebrug los je dat niet op.

Pieter