verwarming

• raptor

Wat moeten we boven je zeemansgraf uitspreken? Is er iets moois over je te zeggen?

Pieter

• marksvrijheid

ja hoor lekker, heeft toch niemand last van, dieren, natuur en jij maar lekker winterzeilen… koop n kleine dieselkachel, amper uitlaatgas en warme lucht…. denk aan ons milieu ja? (en alle kleine beetjs helpen ook :-) )

• raptor

met dieselkachel moet er extra tank in de boot. En aggregaat moet mee om ding van stroom te voorzien. Milieu doe ik aan. Ik rij dieselbusjes maar mijn vrouw een hybride. Ook mijn zoon maar die komt steeds busje lenen als hij iets moet vervoeren. Geen ruimte en geen trekhaak in die dingen. Verder is het veel beter voor het milieu als ik mijn 2takters aan houdt. Die afvoeren en nieuw kopen kost enorme hoeveelheden stroom ed. Zo is ook een Hummer beter voor het milieu dan een Prius.

Pieter

• holtere

raptor Schreef:

——————————————————-

> In de winter neem ik een 1000W generatortje mee

> met een 2takt motortje (net als bb motor). Ding

> weegt 20kg en past in bakskist van mijn 22

> voetertje. Ik zet het ding 's avonds erg ver weg

> op de steiger en verwarm met een 800W

> ventilatorkacheltje en laad ook de accu op. Ding

> maakt herrie en stinkt, maar er is in de winter

> bijna niemand die daar last van heeft. Heerlijk

> droge warmte en een droog bootje van binnen.

> Pieter

Het is altijd “bijna” niemand. Ik erger me kapot aan die dingen op de kant. Remedie: ik vertrek. Dan heeft er “niemand” meer last van.

Voor mij zij het halve zolen die zo'n ding in het wild laten lopen. Moest ik even kwijt…

Holtere

• Rob G

Of er iets op tegen is? Dat moet ieder voor zich weten …. Ik geef alleen mijn mening: Met stip op twee in de stomhedentoptien

• Rob

“….Verder is het veel beter voor het milieu als ik mijn 2takters aan houdt …..”

Nee dus…..

Ten eerste is 2tak agv het systeem met verbrandende olie sowieso niet vriendelijk voor het milieu (op de Bodensee zijn ze niet voor niets verboden)

Ten tweede is het rendement van een 2takt motor die een generator aandrijft die vervolgens een electrische kachel voedt aanzienlijk lager dan een optimaal afgeregelde vlam in een hetelucht (scheeps)kachel.

En “bijna niemand heeft er last van” ….. Tja, bijna …. Ze zijn er dus wel (over de dieren zwijg ik maar) en daar wens jij kennelijk geen rekening mee te houden.

In de sociale wetenschap hebben ze daar een term voor, begint met een a geloof ik.

Sorry hoor, maar het laten lopen van een generator in een haven zou verboden moeten zijn en gelukkig is dat in veel haven ook (terecht) het geval

Investeer gewoon in een goede technische installatie, levert een hoop comfort voor je zelf en geen overlast voor anderen.