polyester polijsten

• Bianca

Beste watersporters

de witte huid van mijn polyester zeilboot (bj 1995) is dof en wil dit van de winter opknappen. Heeft iemand tips en trucs, does en don'ts, het gouden idee? om de huid weer spik en span bvk langduriger glimmend te krijgen?

alvast bedankt

Bianca

• BJ

Tip: huur een bedrijf is om de boot te polijsten en in de was te zetten. Het is best een klus om dat zelf te doen en als het de eerste keer goed wordt gedaan hoef je het daarna alleen nog maar bij te houden ;)

• Sun Fizz

Waarom zou je daarvoor een bedrijf in moeten huren? Ik doe het elke 2 jaar gewoon zelf met de hand. Geen heel leuke klus, maar het resultaat is zo mooi dat ik het niet eens erg vindt. Gewoon eerst schoonmaken met een middel dat ook de eventuele gele aanslag eraf haalt (meer dan genoeg soorten van te koop) dan goed cleaneren (dan glimt ie al veel beter dan je gewend was) en daarna 2 waslagen. Ik trek voor onze boot, 40 voeter uit 1981, voor ieder onderdeel een dag uit. Resultaat ziet er een heel seizoen prima uit, 2e seizoen wordt dat minder maar een keer goed wassen en veel varen doet ook wonderen.

Succes!

• Sindbad

Anti-Kal doet wonderen, om te beginnen.

En inderdaad, je zou 't kunnen uitbesteden. Aan een (duur) bedrijf, of aan een van die figuren die bij elke werf wel rondhangen en wel in zijn voor een klusje. De meeste werfbazen weten precies wie je daarvoor het beste kunt vragen, en wat je zou moeten betalen (meest rond een tientje per uur).

• Remko

Dag Bianca,

bovenstaande reacties zijn juist. Rot klusje, maar zeker belangrijk voor je boot.

Wanneer je wedstrijden zeilt is ‘gewoon wat schuren en poetsen’ niet voldoende. Beunhazen heb je in elke haven. Zelf ga ik altijd naar een ervaren bedrijf. Die zorgen dat je boot wedstrijd klaar komt. Juiste schuurmateriaal, juiste opvulmateriaal, juiste manier van polijsten.

Voorbeeld in midden nederland is SailSupply.nl

Prof zeilers die niets anders doen dan zeilboten.

• harryhottentot@gmail.com

zwaar met het handje, en versleten schouders, maar een polijstmachin/haakse slijper model, doet het zeker goed, zeker het uitpoetsen

• raptor

Is niet zo moeilijk. Gewoon commandant gebruiken om op te slijpen. Met een simpel autopolish machientje best te doen als het niet erg veweerd is. Met polijstmachine (festo) moet je uitkijken. Temperatuur kan erg oplopen als je langer op 1 plekje blijft en dan krijg je bruine brandplekken. Met haakse slijper zou ik polijstmiddel halen bij de autospuit vakhandel, dat je met water verdunt. Flink water gebruiken tegen het verbranden. Ik heb ook eens iemand met zilverpoets zien werken. Boot glom keurig maar had een roze schijntje in de zon. Maar gewoon commandant en hobbymachiene: 1 dag doorbeulen en het is klaar. Met de hand gaat ook, maar dan wordt je al snel verdacht van een geestelijke afwijking, tenzij je spierballen en tatoos hebt.

Pieter

• BJ

Dan wel Commandant 4m gebruiken, dat is de fijnste korrel die ook machinaal te verwerken is. Maar als er sprake is van achterstallig werk zou ik het de eerste keer toch uitbesteden. Lui? Misschien maar het voordeel is dat het dan wel goed gebeurt en dat het je een hoop werk uitspaart. Zeker als je het niet gewend bent ;)

• Sun Fizz

raptor Schreef:

——————————————————-

> Is niet zo moeilijk. Gewoon commandant gebruiken

> om op te slijpen. Met een simpel autopolish

> machientje best te doen als het niet erg veweerd

> is. Met polijstmachine (festo) moet je uitkijken.

> Temperatuur kan erg oplopen als je langer op 1

> plekje blijft en dan krijg je bruine brandplekken.

> Met haakse slijper zou ik polijstmiddel halen bij

> de autospuit vakhandel, dat je met water verdunt.

> Flink water gebruiken tegen het verbranden. Ik heb

> ook eens iemand met zilverpoets zien werken. Boot

> glom keurig maar had een roze schijntje in de zon.

> Maar gewoon commandant en hobbymachiene: 1 dag

> doorbeulen en het is klaar. Met de hand gaat ook,

> maar dan wordt je al snel verdacht van een

> geestelijke afwijking, tenzij je spierballen en

> tatoos hebt.

> Pieter

En bedankt he…… (:P)

• marksvrijheid

haha, thuis wordt door menig man niet zoveel gepoetst als aan een boot, met of zonder tatoes