Tja hoe moet dat nu???

  • Pieter

    beste zeilers

    ik heb voor de warmwatervoorziening een boiler aanboord zitten. ik heb daar een paar vragen over:

    1. hoe check ik of deze op walstroom werkt (hetgeen ik veronderstel) of op de accu's?

    2. Als ik het schip niet gebruik, hoeft vanmij er niet accuut warm water voorhanden te zijn. Hoe zet ik die boiler uit?

    3. hoe tap ik de boiler af voor de winterdag?

    4. mocht de boiler niet uit gezet kunnen worden, brand er bij een afgetapte boiler dan niet iets door omdat er geen water in zit???

    en dan nog iets heel anders…

    Hoe gaan jullie winterdags met de accu's om? Ze zijn te zwaar om ze er zomaar uit te halen. Is het raadzaam ze de gehele winter op de druppellader te houden???

    ik kijk uit naar jullie reacties/ervaringen.

    bedankt alvast

    Pieter

  • marksvrijheid

    tja, een boiler, op mn bootje is daar geen ruimte voor, in 1945 deden ze niet aan warm water op zee :-) accu's altijd aan druppellader houden, anders verkort je behoorlijk de levensduur en krijg je verminderde capaciteit

  • Sindbad

    He bah, vieze mannen waren dat.

    Continu druppelladen zou ik liever liet doen; beter 1 dag in de week of zo, op een tijdklok. Die dingen liggen voor bijna niks bij de Blokker.

    Boiler zou ik 's winters beslist aftappen, er moet aan de onderzijde toch een kraantje zitten. En er zal zeker ook ergens een schakelaar zitten om het ding (eerst) uit te schakelen.

    Een verklikkerlampje voor aan of uit is ook handig - gecombineerd met bovengenoemde schakelaar. Als 't er niet is zou ik het aanbrengen; gewoon de bedrading onderbreken met een schakelaar.

    Overigens kan ik me niet voorstellen dat het ding op 12 volt zou werken, dat trekt je accu in een uurtje leeg. Is echt zinloos.

  • BJ

    Rommelen met een tijdklok en een Halfordslader is niet echt meer van deze tijd, gewoon een lader kopen die geschikt is om permanent aan de acuu's te hangen. Zijn tegenwoordig niet echt meer zo duur, kijk maar eens naar de CTek laders, en ze verlengen de levensduur van de accu's aanzienlijk.

    Boilers op 12V bestaan volgens mij niet, als je zo'n ding op je accu wilt laten draaien dan moet er een omvormer tussen maar dan heb je ook meteen een grote accubank nodig. Uitschakelen lijkt me vrij simpel: de stroom eraf en je bent klaar. Of er een voorziening op de boiler zit kan ik niet beroordelen zonder merk en type te kennen maar een schakelaar is snel geplaatst lijkt mij.

  • harryhottentot@gmail.com

    over de accu s gesproken

    heb maar 1 accu dat is de start accu, een oude auto ding

    licht krijg ik er ook van, al is het sporadisch dat ik daar gebruik van maak (liever kaars en olielamp)

    de accu laad ik eens in de zoveel tijd op met een gewone simpele lader, ik koppel wel dat ding af en tevens de polen

    dus vol de winter in

    (een reserve accu heb ik in de hoek staan)

  • Sindbad

    Ik bedoelde niet een Halfords-lader. Ik gebruik een drietraps Mastervolt, maar ook Ctek is prima voor de druppels.

    Permanent druppelladen is niet goed, zo begrijp ik uit de boeken > je vervuilt de accuplaten ermee. Of zo. Als je 't precies wil weten ga ik het opzoeken.

  • BJ

    Heel apart want die laders zijn nou juist ontwikkeld om permanent aan de accu's te hangen… :S

  • harryhottentot@gmail.com

    LIDLL, heeft nu zo n app. ……goed of niet goed?

  • Sindbad

    Dat is altijd de vraag bij Lidl. En bij de Aldi. Soms is ‘t prima spul. Hoe heet ’t precies?

    Ik zou eigenlijk geen risico willen lopen bij accu's.

    En BJ; ik ga kijken of ik dat boek kan vinden. Nu wil ik 't zelf ook zeker weten.

    ALs ik 't gevonden heb meld ik me weer.

  • BJ

    @Sindbad: Ben heel benieuwd wat er uit komt en welk boek het is.

    @Harry: Geen idee, ik kom zelden bij de Lidl dus ik weet ook niet wat ze nu in de aanbieding hebben. Linkje? Merk/type?

    even in de Lidl-folder gekeken, daar wordt gesproken over een ‘volautomatisch’ oplaadsysteem. Dat is een leuke marketingkreet maar zegt niets over de echte werking. Helaas te weing info om er iets over te kunnen zeggen, het is belangrijk om te weten of het een 3-, 4- of meertraps laders is.