vol verbazing lees ik de reddingverslagen van de maand augustus van de KNRM.
Ik schrik van het aantal zeilboten een beroep doen op de KNRM omdat hun motor niet start. Waarom doen ze dit? Er zitten toch zeilen op een zeilboot? Daarmee kan je toch manoeuvreren en kom je toch vooruit?
Hebben die zeilers de kunst van het zeilen niet onder de knie? Hebben ze geen zin om weinig tot geen wind langer op het water te zitten?
Mijn mening is denk ik duidelijk. Grote onzin om bij motorproblemen de KNRM vrijwilligers te vragen hun bezigheden aan de wal te laten vallen, omdat jij niet kan zeilen.
Elke zeilboot kan je naar een haven varen, 80% kan je in een IJsselmeer haven zeilen. Ok een ligplaats kan je niet altijd bereiken, wel een goede ankerplaats.
Havenmeesters kunnen, je indien gewenst, het laatste stukje slepen met een tender of iets dergelijks. Dat is hun werk.
Ik vind dus dat er onnodig beslag wordt gelegd op vrijwilligers van een organisatie die eigenlijk alleen is opgericht om mensenlevens te redden. Een kapotte motor op een zeilboot hoort daar niet bij.
PS. zieken en hulpbehoevenden zijn zeer goede argumenten om je met of zonder motorpech naar de wal te laten brengen.
Als ik het helemaal verkeerd zie, dan lees ik het graag!