vol verbazing

  • Jedre

    vol verbazing lees ik de reddingverslagen van de maand augustus van de KNRM.

    Ik schrik van het aantal zeilboten een beroep doen op de KNRM omdat hun motor niet start. Waarom doen ze dit? Er zitten toch zeilen op een zeilboot? Daarmee kan je toch manoeuvreren en kom je toch vooruit?

    Hebben die zeilers de kunst van het zeilen niet onder de knie? Hebben ze geen zin om weinig tot geen wind langer op het water te zitten?

    Mijn mening is denk ik duidelijk. Grote onzin om bij motorproblemen de KNRM vrijwilligers te vragen hun bezigheden aan de wal te laten vallen, omdat jij niet kan zeilen.

    Elke zeilboot kan je naar een haven varen, 80% kan je in een IJsselmeer haven zeilen. Ok een ligplaats kan je niet altijd bereiken, wel een goede ankerplaats.

    Havenmeesters kunnen, je indien gewenst, het laatste stukje slepen met een tender of iets dergelijks. Dat is hun werk.

    Ik vind dus dat er onnodig beslag wordt gelegd op vrijwilligers van een organisatie die eigenlijk alleen is opgericht om mensenlevens te redden. Een kapotte motor op een zeilboot hoort daar niet bij.

    PS. zieken en hulpbehoevenden zijn zeer goede argumenten om je met of zonder motorpech naar de wal te laten brengen.

    Als ik het helemaal verkeerd zie, dan lees ik het graag!

  • glsf91

    Helemaal met je eens.

  • Peter

    Beste Jedre

    Ik ben het niet volledig met je eens. It depends on, zoals de engelsen dat zo mooi zeggen. Ben je een ervaren zeiler en ken je de vaarweg goed, natuurlijk dan heb je gelijk. Ben je dat niet, heb dan het lef je eigen beperkingen te onderkennen en grotere ellende te voorkomen door hulp te vragen.

    Het ligt wat genuanceerder dan je schetst denk ik.

  • BJ

    Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens maar ook ik heb een beroep gedaan op de KNRM in een vergelijkbaar geval. Alleen was er bij mij helemaal geen wind meer en lagen we ‘dead in the water’ en was het aanzeilen van een haven geen optie. Tevens was de verwachting ook niet dat we op een redelijke termijn voldoende wind zouden krijgen waardoor de KNRM imho als enige realistische optie overbleef. Overigens beschouwen zij het als een goede oefenmogelijkheid heb ik altijd begrepen.

  • Kaptein iglo

    Eerst alle andere mogelijkheden proberen en daarbij creatief zijn. Sleepje vragen of rubberboot met bb gebruiken. Oplossing. Het tarief van de commerciele bergers hanteren om alleen binnen gesleept te worden . Is het zo afgelopen. Mvg K.I.

  • raptor

    Hoe deden die ode schippers dat. 150 ton houten boot, boomstammen als rondhout en alleen de schipper en zijn vrouw aan boord. Er zat gewoon geen moter in zo een boot en ze legden ook aan in een haven, zomer en winter en dag en nacht en weer of geen weer. Reken maar dat een moderne 40 voeter wat beter draait dan een vol geladen tjalk.

    Pieter

  • marksvrijheid

    tja, de mannen en vrouwen van weleer…. ik zou graag de haven in zeilen, maar dat mag niet :-)

  • Sindbad

    Sja;

    “wij” deden dat “vroeger” ook, maar nu mag dat niet meer met al dat kwetsbare witte plastic in de havens.

    En 100 jaar geleden keken ze niet op een krasje meer of minder denk ik zo.

  • harryhottentot@gmail.com

    als ik mn bootje over breng, neem ik in ieder geval 2 BB mee, plus reserve brandstof, ….ik kan niet zeilen

  • marksvrijheid

    hahaha, ik hoop ook t een en ander aan elektronica? gps/diepte/wind/speed en een plotter al dan niet gekoppeld aan een laptop met de laatste gegevens inclusief 2 miljoen waypoints, geintegreerde stroomtabellen en radarvoorbereiding?