marifoon uitluisteren? Waar, hoe, wanneer

  • vos

    Beste zeilers,

    ik heb enige jaren geleden mijn marifoon-basiscertificaat gehaald en ben sinds dit jaar in bezit van een marifoon.

    Ik ben echter een beetje de draad kwijtgeraakt daar waar het gaat om het gebruik en de logica.

    Enkele voorbeelden en vragen: (Vaargebied Markermeer / Ysselmeer, geen dual watch etc.)

    - uitluisterplicht op kanaal 16 ?

    - maar kanaal 10 wordt veel voor ship to ship gebruikt. Bv bij mist maken schepen hun positie kenbaar op kanaal 10 heb ik gelezen.

    - vaar ik onder de hollandse brug door dan staat er een VHF 1 bord. Blokgebied voor het hele Markermeer ? en dus hierop uit moeten luisteren ?

    ( Er gebeurt niet veel op kanaal 1, behalve het weerbericht).

    Mijn vraag is op welk kanaal jullie de marifoon hebben staan dan wel wat wijsheid is.

    Ben benieuwd naar de reacties,

    Groeten,

    Mark

  • Bontekoe

    Boekje kwijt?

    Bestel gewoon een nieuw boekje bij de ANWB en zet het op de plank in de boot, naast de almanak (staat het ook beknopt in), dan heb je het bij de hand voor als het echt nodig is. Het boekje kost maar ik een tientje of zo. Enne, blader het aan het begin van elk seizoen even door.

    Ohw, en kijk op je waterkaart wat het blokkanaal is voor je vaargebied.

  • vos

    Natuurlijk heb ik alles goed bestudeerd maar constateer juist daardoor genoemde onduidelijkheden.

    Jullie alles volkomen duidelijk ?

  • Rob

    IJsselmeer is formeel binnenwater en CMP kanaal één is volgens mij een nautisch infokanaal en geen blokkanaal

    En dan blijft er weinig keuze over om uit te luisteren …….

  • douwe

    Ijsselmeer Kanaal 01

  • Rob

    Waarop baseer je dat het 1 zou moeten zijn?

  • Rob

    Omdat het op de bordjes staat als het de haven uit gaat.

    De hele beroepsvaart staat op kanaal 1, omdat de IJsselmeerpost daar de waarschuwingen op geeft.

    Verder is kanaal 1 een duplex kanaal. Het is weliswaar geen blokkanaal, maar als je op kanaal 10 uitluisterd, zul je niets horen.

  • Morris

    [urlGebruik marifoon

    Ik kan mij voorstellen dat het soms verwarreend kan zijn. Zeker als je als amateur - en dat zijn de meeste watersporters- mee moet gaan in het professioneel gebruik van een marifoon. Om hier van te leren, is het belangrijk de marifoon bij elke tocht aan te zetten en uit te luisteren. Probeer te lokaliseren wie er gebruik maakt en een interpretatie te maken van hetgeen er zal gaat gebeuren.

    Het normale blokkanaal op binnenwateren is 10. Indien men overgaat naar een “blok”, zoals een bepaald gedeelte van een waterweg, aanduiding bij sluis of brug of op groot water zoals het IJssel/Markermeer, moet (verplicht!) men overschakelen naar dit betreffende kanaal. In het geval van het IJsselmeergebied (inclusief Markermeer) is dit kanaal 1.

    Kanaal 1: Werkkanaal voor de Centrale Post IJsselmeergebied. Ieder uur actuele informatie voor schepen in het IJsselmeergebied.

    Ex.prof. Morris

  • Morris

    http://nl.wikibooks.org/wiki/Cursusboek_Marifonie/Onderling_verkeer

    Nog een keer de link

  • vos

    Leuk die reacties nog 2 jaar later!

    Ik geloof dat het toch een pijnlijk onderwerp was.

    Dank Morris voor de link.

    Bij onderling verkeer –> Meerdere kanalen uitluisteren is het volgende opgenomen:

    Niet zelden komt het voor dat de scheepvaart meerdere marifoonkanalen tegelijkertijd moet uitluisteren. In blokgebieden kan dit het blokkanaal en VHF10 zijn. Op het IJsselmeer kunnen dit zelfs 3 kanalen zijn (VHF1 blokkanaal, VHF10 schip-schip verkeer en VHF16 nood-, spoed- en veiligheidsverkeer). Op de Waddenzee en Zeeuwse wateren idem. Het is voor de pleziervaart niet altijd duidelijk waar de prioriteit gelegd moet worden. Voor de beroepsvaart geldt daarom de regel dat deze schepen over twee marifoons dienen te beschikken. Pleziervaart kan overwegen om voor deze situatie een tweede marifoon, in de vorm van een portofoon, aan te schaffen.

    Dit bevestigt mijn vermoeden dat wij pleziervaatuigen op het Ijsselmeer minimaal 3 marifoons aan cboord zouden moeten hebben!

    1 tbv kanaal 16 (volgens mij ben je zelfs verplicht deze te allen tijde uit te luisteren).

    2 tbv blokkanaal, in dit geval kanaal 1.

    3 tbv schip-schip verkeer.

    Zot, ik was dus benieuwd hoe jullie daar mee omgaan.

    Continu schakelen lijkt mij ook geen oplossing.

    Groeten,

    Vos