Zeilen naar en in Zeeland

• Beus

Plan voor deze zomervakantie is om vanaf Ketelmeer via Amsterdam-IJmuiden naar het Haringvliet te gaan om vervolgens 3 weken door Zeeland te gaan zeilen.

Nu ben zijn we nog nooit in Zeeland geweest om te zeilen en nu wilde ik dus vragen wat niet en wat wel te doen in Zeeland en waar wel en waar niet heen te gaan.

Wij varen op een First 29 met een kielmidzwaard (minimum diepgang 70cm).

Graag jullie adviezen

Groet en alvast een fijne vakantie allemaal,

Henk

• raptor

Zeeuwse wateren en Haringvliet/hollandsdiep is leuk. Je kan ook tochtje via Dort maken. Grevelingen is druk. Volkerak is vaak groene soep water. Zorg voor goede kaarten en dan kan er weinig mis gaan met jouw diepgang. Je kan er ook de kleinere kreekjes op de Oosterschelde mee in. Met 3 weken zou ik ook Westerschelde mee pakken naar Antwerpen. Is leuke tocht. Stadjes in Zeeland zijn leuk maar niet spannend. Feitelijk is er geen fuck te doen. Vloeken op Zondag is beter van niet in Zeeland en Zuid Hollandse plaatsen. Mijn advies: gewoon rond scharrelen en genieten.

Pieter

• Sindbad

Beste Henk;

wij hebben dat 2 jaar geleden ook gedaan. Op de Grevelingen is achterin - bij Scharendijke - een steiger vlakbij de dam; daar lig je erg mooi en beschut, en je loopt er zo naar het Noordzeestrand. Is ook goed krabbenvangen daar voro de kinderen.

De dorpjes zijn - zoals Pieter zegt - iha geen bruisende uitgaansplaatsen,. maar ja wat zoek je. Wij vonden Ooltgensplaat bijvoorbeeld lekker rustig. Er is een oud fort uit de Napoleon-tijd, je ligt er in de haven middenin het dorp.

Z(w)ierikzee was prima, Goes ook. Veere was erg mooi, wel touristisch. Mooi fietsen daar.

Ook leuk te doen met kinderen is een bezoek aan Neeltje Jans (voormalig werkeiland); daar is een steiger vlakbij waar je goed kunt liggen. Weinig faciliteiten, je moet wel betalen, maar een mooie rustige plek. Toen wij er waren konden we “zwemmen met zeeleuwen”; dat was super voor de kinderen. Wetsuit aan. Maar volgens mij is dat er niet altijd.

En bovenal: zeilen is er prima; afstanden van een paar uur, net genoeg om eens even lekker te racen.

Veel plezier!

• Bontekoe

Sindbad Schreef:

——————————————————-

> Weinig faciliteiten, je moet wel betalen,

En dat is nou precies waarom ik niet graag in Zeeland kom.

Achter elke boom staat een vent met een pet op zijn hand op te houden.

• raptor

Valt wel mee vind ik. Niet erger dan elders in NL. Aan haringvliet lig ik vaak nog voor 6,5 euri per nacht met 22 voeten. Alleen de Marina bij de Roompot is erg duur. Maar als je dat soort megamarina's bakboord laat liggen is het gewoon NL nivo. Ik heb lang geleden een keer op de Bermuda's in een haven gelegen met 32 voeten. Dat was 110 dollar per nacht. Ik vond NL opeens weer erg goedkoop.

Pieter

• Kaptijn Iglo

Nederland (en ook vooral Zeeland) is wat liggelden betreft niet zo duur in vergelijking met andere landen. Zeeland heeft heel veel te bieden en vooral lekker zeilen op schoon fris water. Eb en vloed maken het net iets avontuurlijker.

De grote marina`s zijn duurder dan gemiddeld maar als je en even goed pland kun je van de combinatieregeling gebruik maken en dan zijn ze weer net zo duur als elke andere haven. Valt allemaal wel mee hoor. Gewoon lekker gaan en genieten van Zeeland met zijn fantastische voorzieningen. Zorg dat je de Deltagids in handen krijg en je kunt alle kanten op om een fantastische zeil/boot vakantie te houden. En dan: Hoezo geen bruisend uitgaansleven ? Wel eens in Goes, Middelburg, Vlissingen en omgeving geweest? Renesse nog nooit van gehoord? Stappen in zierikzee overgeslagen? Diverse mosselfeesten of ringsteek wedstrijden wel eens aangedaan? Mosselrace in Yrseke geen feestje? Ik geloof als je er twee van dit rijtje heb bezocht je al aardig in was gefeest bent. Groet. K.I.

• Brandaen

Wij liggen met onze boot 27 ft in een getijdenhaven aan de Westerschelde en genieten er elke dag van. Zeilen in Zeeland is niet duur en erg leuk. Haal de Deltagids gratis in een grotere haven en je hebt alle adressen en prijzen + diepgang van de havens + telefoonnrs ,marifoonkanalen activiteiten in de provincie enz Het is een aanrader, zeilen in Zeeland.

• Beus

Dank allemaal voor de informatie.

Komende week vertrekken we vanuit Ketelhaven richting Zeeland.

• glsf91

Wel even opletten. Staande mastroute is zo nu en dan gestremd in aug (coenecoopbrug en algerabrug/sluis) voor meerdere dagen.

Zie infocentrum-binnenwateren