Draak kopen: waar op letten?

• Peerd Parmant

Ik ben van plan een keer een “mooie” oude houten toer draak te kopen (met een kajuitje) en hier wat aan te gaan klussen. Het klussen wil ik “beperken” tot schuren, schilderen en hier en daar een stukje hout vervangen. Dus niet allerlei spanten en wrangen vervangen of een nieuwe kiel er onder schroeven.

Waar moet ik allemaal op letten als ik een dergelijk oud schip wil aanschaffen?

• Bontekoe

Vraag het eens aan Joop Doomernik die weet meestal wel waar je nog gebruikte draken kunt vinden.

www.doomernik.nl

• raptor

Bij houten draken willen de ingebogen spanten die van de romp de kiel in lopen nog wel eens breken. De bocht is wat scherp. Bij gebroken spanten is het verband uit het schip en zeil je hem zo uit elkaar. Verder erg goed letten op houtrot rond roer en roerbeslag en inwatering rond romp-dekverbinding. En verder natuurlijk letten op alle plekken waar water kan blijven staan. Ook boutdoorvoeren waar de verstaging aan de romp zit wil wel eens rotten

Pieter

• Sindbad

Joop heeft een draak (toch, Joop?); misschien wil-ie 'm wel kwijt.

• raptor

Het paard zoekt een vrijwel gave houten draak. Ook aan een gave is al vrij veel werk om hem netjes te houden. Een dergelijk schip is een hobby project door de jaren heen en het zeilt natuurlijk geweldig. Ik vind de polyester draken ook niet verkeerd er uit zien, zeker als er een houten dek en opbouw op zitten. Scheelt werk en risico.

Pieter

• Peerd Parmant

Polyester draken voor een schappelijke prijs en met kajuitje ben ik nog niet echt tegengekomen. Als iemand er een weet hoor ik het graag. Ander puntje van aandacht is dat ik er een zoek met een klapmast. Ik moet namelijk af en toe wel onder wat bruggen door kunnen.

Ben me ervan bewust dat er heel wat weekendjes schilderwerk in zitten. Maar dan zijn de donkere dagen in de winter ook weer mooi gevuld. En in het voorjaar is het dubbel genieten; lekker varen in een strak gelakt schip.

Peerd

• raptor

Houten draken hebben over het algemmen een doorgestoken mast. Klapmast zal meestal een eigen toevoeging zijn. Overigens een goed uit te voeren klus vergeleken bij het voorzien van de romp met nieuwe spanten. Bij een houten mast is het wel een hele paal om te strijken. Krachten op het draaipunt zijn fors, ook bij gebruik van een lange sprenkel. Zeker iets om ff goed uit te rekenen.

Pieter