Foolproof bestaat niet, alles kan kapot en Murphy leert ons dat het dan ook altijd op het meest verkeerde moment kapot gaat. Zo kwam ik jaaaren geleden een keer kruisend aan voor de haven van Terschelling met een gaffelgetuigde kist zonder motor (kan kaport immers) en toen brak eerst de piekenval van het grootzeil. Nou was dat geen ramp want het is prima kruisen met een bezaan en een fok maar toen op de laatste slag de piek van de bezaan het ook begaf kreeg ik het toch wel even benauwd. Gelukkig was er nog een kraanlijn beschikbaar maar dit voorbeeld toont wel aan dat ook oldskool op de meest ongelukkige momenten stuk kan gaan
Het nadeel van een traditioneel voorzeil vind ik dat je toch eigenlijk altijd wel aan minimaal drie zeilen vast zit en in een wat langer durende bui, die op het IJsselmeer zeker in de zomer best wel eens voorkomen toch wel een probleem hebt. Met een roller haal ik dan de helft van de genua weg en dan kan ik die na afloop weer uitrollen. Bij een traditioneel zeil moet ik naar voren om 27 vierkante meter zeil te gaan bergen, iets wat je toch niet in een paar seconden doet.