Rolfoksysteem

  • Jaap

    Beste zeilers en ander gespuis,

    We zijn aan het overwegen om te investeren in een rolfoksysteem aan boord. Met de gezinsuitbreiding heeft mijn

    vrouw haar handen vol achterin de kuip als ik op een stuiterend voordek probeer de boel droog binnen te halen.

    Dus om het moreel en de veiligheid te verhogen is het misschien tijd voor een rol(reef)systeem. Alleen heb ik de twijfels over

    een rolreefsysteem of een rolsysteem voor leuvers.

    Iemand ervaring met beide systemen? Of tips waar je de beste deals kunt scoren?

    Gaat om een Raider 35 voet, voorstag 8 mm dik.

    Hoor graag jullie reacties.

    Groeten,

    Jaap

  • Ronaldzeil

    Er zijn goede en minder goed werkende systemen.

    Heb zelf een Furlex, en nog nooit een probleem gehad.

    Vrienden van mijn hebben de leuversystemen, en andere goedkope versies, maar zijn er niet blij mee. Draait boven in nog wel eens mee, met alle gevolgen vandien.

    Neem een goed systeem of niet, want het moet werken, zodat je niet als nog naar voren moet, omdat je hem niet binnen kan draaien. Naar beneden halen lukt dan ook weer niet, dus wordt het opdoeken.

    Succes met je keuze

  • BJ

    De vraag is of je een rolsysteem wilt om de zeilen te kunnen bergen of dat je ook wilt kunnen reven. In dat laatste geval kom je eigenlijk altijd op een systeem met een profiel terecht en dan zijn Furlex of Profurl de merken om naar te kijken. Ook de scepterblokken verdienen aandacht; er zijn losse plastic blokken die je aan de scepter vastmaakt en blokken (ik meen van Lewmar) die om de scepter heen zitten. Die laatse hebben als groot voordeel dat ze aanzielijk meer kracht kunnen verdragen wat in sommige gevallen ook wel prettig is.

  • marksvrijheid

    mmm wel ander gespuis denkt dat je ook een budget kunt stellen, of je gaat voor t beste… reven met een rolfok is meestal fok… met profiel is voor deel dat je anticiperend, en dat doe je natuurlijk als zeiler, een ander voorzeil zet… met lekker wat wind is een fok overigens vaak fijner voor hoog dan zo'n grote lap, zeker als je die ook nog ns moet rolreven… succes met je denkwerk

  • paul

    Beste Jaap. Het beste kun je kiezen voor een profielen systeem. Dit rolt veel gelijkmatiger op. Ook is er veel minder valspanning nodig bij profielen, dus rolt lichter. Let op dat je een systeem kiest met een open trommel wat geen verbinding met de voorstag heeft. Vaak krijg je problemen met de reeflijn bij harde wind als je de haven binnen wilt varen. De windingen raken wel eens vast op de trommel, je kunt er dan altijd bij. Het Facnor Flatdeck systeem heeft de oplossing met een band i.p.v. een reeflijn. Het rolt ook nog eens lichter omdat de diameter van de trommel groter is en de montage is vlak op dek. Succes met je beslissing.

  • lou

    Hallo Jaap,

    Laat ik nu ook een raider hebben. Leuk om bij toeval ook iemand tegen te komen met een raider. Denk ook over een rolfoksysteem.

    Hoor nog graag van je

    Gr Lou

  • MoR

    Doe ‘t niet of neem het beste systeem is m’n advies, geldt eigenlijk altijd.

    Dus neem een echt rolreefsysteem, probleemloos oprollen is het belangrijkste, want een probleem ontstaat altijd net als het te hard waait terwijl ze net aan lage wal bent.

    Stel je niet te veel voor van de reefmogelijkheid; Een genua kan je misschien 2 a 3 slagen reven, doe je meer dan hangt 't als een dwijl.

    Zelf heb ik de dichte trommel van Furlex. Zelden een probleem met een lus op de rol, maar zou toch kiezen (zoals reeds bovengenoemd) voor een open trommel, waabij je dus nooit een probleem hiermee hebt.

    succes met je keuze.

  • BJ

    Een goedgesneden genua kan je wel verder reven dan 2 of 3 slagen is mijn persoonlijke ervaring. Vroeger hadden zeilmakers er nog wel eens moeite mee maar tegenwoordig kunnen ze prima zeilen voor een rolreefsysteem maken.

    En ook voor het duurste syteem geldt de Wet van Murphy ;)

  • Sindbad

    Ik heb ook een Furlex, was altijd prima maar afgelopen jaar is toch een paar keer de lijn tussen/naast de rol beklemd geraakt. Erg lastig om los te peuteren op een dansend voordek. Ik heb nu de kraag (of hoe heet zo'n ding) eraf, bevalt beter.

  • marksvrijheid

    ik ben ouderwets…. als je jezelf afhankelijk maakt van een systeem wat niet foolproof is, dan kan je er donder op zeggen dat op het moment supreme het mis gaat… als je wil kunnen reven, anticipeer dan op het weer en zet tijdig of bij optuigen het juiste zeil. enne jib down is in enkele seconden geregeld… en daar komt dan de misvatting nog bij dat een genua nog effectief is met iets te veel wind… en id een grote lap zeil met veel wind binnensleuren is geen pretje, maar dan ben je gewoon te laat :-) hoogte krijg je niet door te veel oppervlakte voorin