Diodebrug: werkt die wel

• Ronaldzeil

Even een technische vraag.

Ik heb een startaccu (65 amp) en verbruiksaccu (150 amp). Daar tussen zit een diodebrug of die andere. Echter na een hele dag op het water te hebben gezetten, en ik kom in een haven en zet de walstroom erop, dan geeft mijn indicator van mijn lader aan dat hij flink leeg is. Na een nacht laden staat hij weer op groen.

Er staat gedurende de dag alleen een koelkast 0.6 amp, een Garmin en dieptemeter aan. Dus op zich geen groter verbruikers.

Gisteren tijdens het motoren even de laadspanningen opgemeten, startaccu, 13,9, en de de verbruiksaccu 12,96. De dynamo is een 35 amp

Ik heb juist veel op de motor gevaren, dus wel verwacht dat de accu's goed vol zouden zitten.

Tevens staat er nog een windgenerator achterop, waarvan ik zou verwachten dat deze het verbruik wel zou bijladen, want waar hebben we het over.

Mijn vraag: kloppen de waardes van de laadspanningen ? Ik ben nog 4 maanden aan het rond zeilen, en ga veel voor anker, en dan is het opspanning hebben wel een noodzaak.

Ik kan hier niet alle materialen krijgen, maar wel waarschijnlijk een accuomschakelaar.

Gaarne jullie advies.

Al vast bedankt

Ronald

• BJ

Een laadspanning van 12,96V klopt in ieder geval niet, daar doe je niks mee. Het is op zich al vreemd dat je verschillende spanningen meet. Maar je zegt ‘een diodebrug of die andere’ , laat eerst eens weten wat het nou precies is want zonder die informatie is er weinig zinvols te zeggen.

• Erik

Een koelkast is meestal een grootverbruiker wat betreft stroom aan boord. Kan het zijn dat èèn of meerdere accu's aan vervanging toe zijn? Oude accu's trekken sneller leeg.

• Ronaldzeil

Ik heb het nog even nagekeken en ik heb een accuscheidingsrelais, de B140 Universal, ook met de juiste kabeldikte van 25 mm.

Nu heeft hij de hele nacht via de walstroom geladen en is hij bom vol. Vorig jaar heb ik deze victron 150 ah er pas ingezet, dus mijn gevoel zegt dat de accu wel goed moet zijn, maar hoe kan je dit meten ?

Op een dag vaar ik toch minimaal 2 uur op de motor, en soms ivm de achterwege blijvende wind zelfs meer.

Iedere hulp is welkom.

Groet uit Elba, vertrek morgen weer.

Ronald

• BJ

Je had het over een spanning van 13,9V en een van 12,9V. Wat heb je waar en wanneer gemeten? Welke spanning meet je bij een draaiende motor op:

- de dynamo

- de uitgang van de spanningsregelaar

- de ingang van het relais

- de pluspool van de startaccu

- de pluspool van de serviceaccu

Enne… eeen accu kan, indien slecht behandeld, best kapot zijn na een jaar hoor. Als de accu vol (13,8V) is en na een paar uur terug is gezakt naar minder dan 12V is 'ie gaar.

• Rob

Meet ook eens de spanning over de ingang en uitgang van de diodebrug.

Als die ca 0.7 V bedraagt, heb je een conventionele diodebrug en dan komt je klemspanning nooit op het nivo wat die moet zijn en zul je je accu nooit vol krijgen.

Eigenlijk zou je alleen maar diodebruggen van het (nagenoeg) verliesvrije MOS-FET type moeten gebruiken anders schiet het niet op.

Overweeg ook eens de aanschaf van een zg Battery Monitor, deze intelligente apparaten meten in de tijd wat er in resp. uit gaat…

• Ronaldzeil

Heb een paar dagen om het uur gemeten, en de start accu blijft permanent boven de 13. De service accu ondanks gebruik, weliswaar met windgenerator tussen de 12.34 en 12.98.

Het laden van de service accu varend om de motor was dus het probleem.

Heb nu een handschakelaar gemonteerd, en nu bij switchen op beide accu's 14.22.

Ik motor op zich toch wel veel hier op de Middenlandse zee, ondat de wind het toch vaak laat afweten, of 100% tegen zit. Nu wordt mijn service accu tenminste geladen bij het varen, en kan ik met een gerust hart ergens voor anker.

Bedankt allemaal voor jullie input, en een hele fijne zomer. Ik verblijf hier in de Italiaanse water tot 8 September.

• Sindbad

Zozo. Hoeft er niet gewerkt te worden…, of is dat werk?

Niet dat ik 't je niet gun hoor, maar toch.

• Ronaldzeil

Hi Sinbad,

Dit is een droom waar ik de laatste 7 jaar mee bezig ben geweest, en nu mag beleven.

Voor geinteresseerde mijn reis verslagen en foto's staan op http://ronaldjaarsma.waarbenje.nu

Heel goede zomer voor jullie, want de mijne kan al niet meer stuk.

Groet

Ronald