marifoon

• Matthieu

Beste mensen,

Ik heb een dochtertje gekregen en heb daarom mijn marifoonbewijs maar eens gehaald. Wat meer gevoel van veiligheid voor die kleine meid. Nu sta ik vor de keuze van een handheld, vast marifoon met antenne op hekstag, of vast marifoon met antenne op de mast.

Nu lijkt een handheld mij lekker makkelijk qua monteren, de andere wat ingewikkelder. De vraag is echter of het bereik dan goed genoeg is voor het doel, veiligheid van ons dochtertje. Geeft een antenne aan de hekstoel gevaarlijke straling?

Wij zeilen met een Leisure 22 op IJsselmeer en Wad

Kunnen julie mij eens delen in jullie ervaringen?

Alvast bedankt,

Matthieu

• Ronaldzeil

Hoi,

Ik ben ook net bezig met mijn marifoon, net een nieuwe kabel getrokken, 9 mm dik, zodat ik 60 a 70 mijl bereik heb.

Jij zoekt veiligheid, dus moet je voor een vaste antenne gaan in de mast, juist vanwege dit bereik. Een losse gaat max 3 mijl, en dat geldt ook voor een hekantenne. Dit is leuk voor een sluis, maar kan je niet echt zien als een reddingsmiddel.

Kijk eens op deze site: http://www.atis-brand.com/nwemarifoon.htm

Daar vind je zeer goede adviezen

Succes en veel plezier deze zomer.

Ronald

• Matthieu

Dag ronald,

Bedankt voor je info. Bij lopen er ook vallen door de mast. Hoe ga jij hier mee om?

Groet,

Matthieu

• raptor

Antennekabel en andere electra dien je aan een staalkabeltje te plakken. Gaat prima met ducktape. Staalkabeltje bevestig je boven en onder in de mast en dient als trekontlaster zodat er geen spanning op de electrakabells komt die daar stuk door gaan. Ik heb met een marifoon op de mast van een wibo 930 nooit meer dan 30km bereik gehad. Was wel 20 jaar geleden dus misschien is een en ander verbeterd, maar de aardkromming is redelijk gelijk gebleven dacht ik.

Pieter

• Sindbad

Ik heb beide, en dat bevalt erg goed.

Vaste Marifoon (stokoude maar prima duplex Sailor) voor dagelijks werk en de handmarifoon voor als de mast neer is en voor “nood”.

Vaste en handmarifoons kosten bijna niks. Maar ik zou iig een vaste monteren, gezien het bereik.

• Zeil

Met een masthoogte van ca. 16 meter zal het zendbereik ong. max 30 mijl zijn op hoog vermogen (horizon). Het zendbereik neemt bijzonder snel af naarmate de antenne lager komt. Aangezien jouw mast al niet heel hoog is zou ik ervoor kiezen om de antenne boven op de mast te zetten. Tijdens het zeilen gaat er zo weer 3 meter vanaf (helling, golven).

Een handheld is leuk om als backup te hebben of als tweede marifoon voor in de kuip, maar het zendbereik is laag.

Vaak hebben masten binnenin een kabelgoot zitten waar je de kabels doorheen kunt trekken, zodat deze niet in aanraking kan komen met de vallen. En als het echt allemaal moeilijk is om een kabel binnendoor te trekken, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om aan de buitenzijde een kabelgootje te monteren.

Succes.

• bart

gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!!!

• Matthieu

:)

• Paulus

Antenne geeft (alleen) bij zenden wat radiostraling. Die verspreidt zich in het platte vlak. Zou je een mastje van 3 meter aan je hekstoel hangen met de spriet erop, dan heb je qua veiligheid weinig te duchten. Een goede antenne op 4 m. boven water, met een goede kabel eraan heeft een prima ontvangst en zendvermogen voor binnenwater, kust, wad en IJsselmeer en scheelt je een hoop gedoe in de mast. Deze meneer vertelt daar een hoop over: http://www.atis-brand.com/antennes.htm

Ik ga er even van uit dat je geen wereldreis gaat maken, dan zou ik hem wel in de mast hangen. Een goedkope spriet met standaard dun kabeltje en een slechte soldeerverbinding in de masttop betekent ellende. Dan is een goedverzorgde antenne achterop slim. En vaar je je mast eraf, dan doet je marifoon het nog (-: