Halfwinder

• Janf

Hallo allemaal,

Ben pas in bezit van een zeilboot waar ook een halfwinder aanwezeg is.

Mijn vraag, waar kan ik de halfwinder op het dek bevestigen.

Ik zie geen oog of wat anders.

Kan het zijn dat het op de preekstoel bevestigd kan worden of op het voorste eind van de voetrail of aan de ankerroller?

Heb een rolfok dus de bevestiging is bezet.

Wie kan mij een goede tip geven.

Groet Jan.

• BJ

De halshoek van een halfwinder wordt meestal op de een talie op de boeg gezet, zelfs voor de halshoek van de fok/genua.

• marksvrijheid

dan zit je trommel in de weg, maarre hoe groot is je boot/halfwinder? is het bescheiden van formaat, dan lukken andere oplossingen wel, groter levert enorme krachte op en trekt je voetrail van je dek af, ankerrol ben je zo kwijt :-)

• janf

Het is een 35 voeter, dus niet zo erg klein.

• marksvrijheid

dan is n talie id een oplossing, welliswaar niet ideaal.

• raptor

je moet bij een 35 voeter rekening houden met een kilo of 200 a 300 aan trekkracht op de halshoek. De krachtrichting zal veelal schuin omhoog zijn dus je beslag moet er tegen kunnen. Wellicht raadzaam om een RVS boegbeslag te laten maken dat goed kan worden vastgeschroefd. Verlijming met epoxy is supersterk maar trekrichting moet in riichting van het materiaal liggen. Verlijming op dek is ongeschikt omdat je dek simpelweg kapot trekt.

Pieter

• janf

De bevestiging van de halsdoek van de rolfok op de trommel kan daar ook de halfwinder erbij gezet worden?

Ik zie dat dat de enige mogelijk is.

Zijn er misschien meerdere zeilers die deze optie gebruiken.

Groet Jan.

• marksvrijheid

wellicht, wel kijken hoe de krachten lopen

• BJ

Kan wel maar dan kan je de halfwinder pas zetten nadat je de genua hebt ingerold. Je hebt geen mogelijkheid om een blokje voor de trommel te plaatsen waar een talie doorheen geleid kan worden? Wat voor boot heb je en kan je een foto plaatsen van het boegbeslag?

• janf

Zal in het weekend een foto maken.