Treadmaster vervangen...

  • Sindbad

    Hallo allemaal;

    ik ben mijn dek aan het bijwerken, en ontdek hier en daar roestplekjes onder mijn treadmaster.

    Kun je op wachten met spul op je stalen dek natuurlijk.

    Weten jullie goede alternatieven voor treadmaster? Is antislip in 2 comp verf net zo goed?

  • Paulus

    Je kunt natuurlijk ook het Treadmaster laten zitten en de boot eronder vervangen door een alu exemplaar :D

    Sorry, dat was below the belt (waterlijn)…

    Treadmaster verwijderen is een hele klus. Ik geloof wel te doen met de moderne hak/schrapers met een snoer eraan. Je zou kunnen overwegen een klein stukje nieuw op de kop te tikken en alleen de slechte plekjes weg te snijden, staal ontroesten, afwerken en een vers stukje treadmaster netjes in te lijmen. Naadjes afkitten. Of dat mooi wordt is de vraag, wel doeltreffend en goedkoop. Op mijn boot is dat wel gedaan en het geheel overschilderd met 1-comp. antislipverf (over Treadmaster en reparaties heen dus). Dat houdt redelijk en stelt complete vervanging een jaar of 5 tot 10 uit.Er is ook speciale verf voor Treadmaster, waarmee je de eigenschappen van het spul bewaart. Is iets over te vinden op: http://www.tiflex.co.uk/ of bij Ovnizeilers onder schilderen.

    Ga/moet je alles verwijderen, dan zou ik ook overwegen met alleen anti-slipverf verder te gaan. Is wel iets sneller beschadigd dmv steentjes in schoenen en laarzen, maar redelijk bij te houden. Je zou ook in de laatste laklaag voor droging zilverzand kunnen instrooien of anti-slip korrels.

  • marksvrijheid

    leg n mooi teak dekje :-)

  • Sindbad

    Dank Paulus;

    mijn twijfel is inderdaad enerzijds de treadmaster; maar vooral ook wat er onder zit.

    Eraf moet het, in ieder geval. Volgend jaar. Met multitool geen probleem; meer de vraag wel wat dan. Spul er weer op, of toch antislipkorrels. Zie je de roestplekjes tenminste wel.

    Maar hoe goed werkt zilverzand of korrels als anti-slip? Ervaringen?

    Treadmaster overschilderen vind ik ook nog niet zo gek; zie je de slijtplekjes niet.

  • Sindbad

    Heb je nog 'n partijtje echt Birmees teak voor me?

  • BJ

    Ik heb slechte ervaringen met het bekleden van staal of ijzer. Het gaat eigenlijk altijd roesten tenzij je een hele, hele, heeeeeele goede ondergond weet te leggen. Gewone anti-slip verf werkte bij mij het beste.

  • Paulus

    Ik heb wel ervaring met zowel antislip, als treadmaster en zilverzand. Ben ook niet gek op het plakken van Treadmaster op staal. Onder schilderwerk zie je ellende beter aankomen. Misschien 2 comp. systeem met antislip? Daarover kun je natuurlijk bij de IJssel of Sikkens prima advies krijgen. Zelf alleen ervaring met 1 comp. antislip en dan ben je toch wel voortdurend aan het letten op krasjes.

  • BJ

    Je kan natuurlijk ook een goed 2-comp systeem opzetten ter bescherming van het staal en alleen waar nodig/gewenst een laag 1-comp anti-slipverf opzetten. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken over een krasje in de verf.

  • raptor

    Nadeel van 1 comp antislip vind ik dat je het vuil er niet uit krijgt. Werkt verder prima en is uiterst slip en slijt vast en makkelijk aan te brengen; opzetten met kwast en narollen met mohair lakrollertje, steeds kleine stukjes want het droogt snel. Bij mij is het nu na een paar jaar wat groezelig geworden en ook noeste arbeid met andy en borstel is niet afdoende. Ik had mijn dek eerst in epoxy met zilverzand gezet maar dat bleef erg glad. Missschien als je eerst verft en dan instrooit maar mijn ervaring is dat je dan geen mooie egale laag krijgt en diverse plekken zonder zand. Ik had dus een eigen antislipverf gemaakt met een dik prutje maar dat bleef glad. Bij poly service verkopen ze ook antislippoeder dat je zelf kan mengen door verven. Is een silicapoeder en dus erg slijtvast en dus ook goed door een 1 comp te mengen, maar ik denk dat meneer Sikkens hetzelfde voor je doet als je een pot van hem afneemt. Treadmaster zit er op met bisonkit. Wegsteken is dus rotwerk en je blijft rubberresten houden. Met aceton krijg je dat er wel af maar dat kan je alleen buiten doen bij flinke wind en damp is uiterst explosief, ook als dat in je ijzeren hul zakt. Wellicht met goede verffohn en krabbertje of steekmes werken.

    Ik weet niet hoe gehecht je bent aan je hoop ijzer voor de komende decennia maar overweeg om alleen de slechte plekken treadmaster te vervangen en plekken bij te werken. Zullen vooral de randen zijn. In het midden waar het heel is komt er ook geen water onder en geen roest. Werken aan boot is leuk maar moet hobby blijven en alle treadmaster van een dek halen is bijna geen hobby meer te noemen.

    Pieter