inbouwen dieptemeter

• Paulus

Kom zeg, een moderne boot is minimaal zes keer onder de waterlijn geperforeerd om handige hulpjes te kunnen installeren. Een echte kerel zeilt niet zonder klokkies. En juist op een platbodem wil een beetje zeiler liefst buiten de tonnen varen. Al is het maar om één keer mee te maken hoe iemand die wél een kiel heeft, nietsvermoedend achter je kont aan zeilt (en niet op het klokkie kijkt)… Dat moment van paniek als er dan schuurgeluiden onder de diepe kiel op gang komen bij afgaand water… heerlijk om naar te kijken. Ik zou alle klokkies willen missen, maar zonder diepteklokkies gaat dat snel mis. Ja, nee, op de Kaag niet. Da's watjesvaarwater zonder eb, vloed, springtij of freakwaves…

• BJ

Zes keer? Alleen voor de log hoef je maar een gat te maken, een dieptemeter kan bij de meeste ‘moderne’ jachten gewoon door de romp heen meten. Afsluiters… ja, dat is een ander verhaal maar dat is niets specifiek voor moderne boten.

Maar er staat me bij dat dieptemeters ook door staal heen kunnen meten, misschien dat OP dat eerst kan testen voordat de gatenzaag in het vlak gaat ;)

• marksvrijheid

op de Kaag hebben wij "sloepjes-met-wittewijn' gevaarlijk en onvoorspelbaar :-)

• Sindbad

Toch niet voor 4-duims eiken lijkt me.

Ik heb ze ook meegemaakt 2 jr geleden (onderweg staande mast naar Zeeland); we hebben doodsangsten uitgestaan met die vrolijke Big Spencers; ze doen maar wat, en voor je ‘t weet heb je zo’n lolbroek aan je boegspriet hangen.

• raptor

Indertijd op een hoogaars van 15 meter met een complete boom als boegspriet ging alles altijd snel aan de kant. Net zoiets als rijden in een grote bestelbus of in het Aygootje van mijn vrouw.

Pieter

• Sindbad

Ha! Sweet memories… ik heb een blauwe maandag vrachtauto gereden; was idem.

Maar we drijven weer eens af, geloof ik…

Intussen is de heer Klopper in opperste verwarring over wat te doen en wel of geen gat in zijn vlak.

• marksvrijheid

tussen de regels door 2 goede adviezen… en een gat las je zo weer dicht toch?

• raptor

ijzer zinkt met een gat erin.

Pieter

• marksvrijheid

t meeste hout en plastic ook hoor :-)