inbouwen dieptemeter

• Hans Klopper

Ik heb een stalen zeeschouw en wil een dieptemeter plaatsen. De bedrading moet eigenlijk door de boot heen. Ik kan de bedrading via de zelflozers laten lopen, maar de stekker is hiervoor te dik. Afknippen en opnieuw monteren? Heeft iemand hier ervaring mee? Tip?

Hoor het graag!

groeten Hans

• Sindbad

Ik begrijp 't niet helemaal vrees ik.

Ik heb zelf twee jaar geleden een raymarine dieptemeter ingebouwd; de gever moet bij een stalen schip toch door de huid heen, en dan moet je een gat zagen van - ik meen - 48 mm of zo. Daar kan de stekker ruim doorheen uiteraard.

Of bedoel je iets anders - het leggen van de bekabeling door de boot heen? Dan begrijp ik de rol van de zelflozers niet zo.

Ik zou NIETS doen aan stekker of kabel - die zijn precies zo gemaakt dat het signaal goed doorkomt, en inkorten of veranderen lijdt tot problemen. De enige optie is dus een gat maken ter grootte van de stekker.

Succes

Pieter

• Hans Klopper

Beste,

Ja dat klopt ik moet feitelijk een gat boren, maar daar ben ik een beetje huiverig voor. Op welke plek heb jij het gat geboord en hoe heb jij dat gedicht?

Met een groet

Hans Klopper

• Paulus

Vraag je even af wat je precies wilt. Vaar je veel op ondiep water, dan wil je snel weten wanneer de diepte minder wordt. Val je veel droog, dan is het handig dat niet OP de gever te doen. Montage uiteraard onder de waterlijn, maar niet helemaal midden onder ivm droogvallen. Als je een plek voor de mast neemt heb je snel de juiste diepte- info als je een bank nadert.Monteer je onder de spiegel dan krijg je de info als je op de bank zit :?

De gever heeft een flens die groter is dan het gat. Wat Sikaflex rond het gat, huiddoorvoer van buitenaf erin en bijna vast draaien. De kit iets laten uitharden en pas dan de contramoer helemaal vast. Draai je die direct aan, dan pers je de kit er tussenuit en is de dichting misschien minder duurzaam. Ik neem aan dat er bij de nieuwe dieptemeter een goede montage- instructie zit… hou die aan!

• Sindbad

Niet bang zijn! Gewoon boren, met een goede gatenboor die geschikt is voor staal. (Kijk eens, in geval van spijt kun je 't altijd nog weer dicht lassen…)

Ik heb een S-spant, en heb een RVS schuin afgezaagde bus eronder gelast, om de gever er horizontaal onder te krijgen (bij mij zit-ie halverwege, onder de “buik” van het schip).

Laswerk heb ik samen met de werfbaas gedaan.

De vorige dieptemeter zat in een hardhouten klos gemonteerd. Die ben ik een keer kwijtgeraakt, maar daar wil ik het niet meer over hebben.

Bij een platbodem kun je 'm er zo in monteren denk ik. Bovendien kunnen de meters iha wel een bepaalde hellingshoek aan.

Feitelijk heb je geen keus; de bedrading onder de boot doorlaten lopen is wel een hele slechte optie, dat gaat geheid kapot. Plus dat je de gever dan ook nog op een vreemde manier onder de boot moet monteren.

• marksvrijheid

ha, angst is slechte raadgever:-) en wat de boskabouter en de zeerover zeggen is helemaal goed, gewoon voortvarend de gatenboor erin (id een goede kwaliteit nemen!!) dichtlassen kan altijd nog, of tijdelijk met een klosje hout haha, wat was dat een mooi verhaal .. maar daar hebben we t niet meer over.

• Paulus

Hey Zeerover! Vertel eens: Die van dat houten klosje en kwijtraken??? Was dat toen je voor de eerste of de tweede keer aan de grond liep op het Wad? Of bij het afslepen? :P

Maar serieus: Gaat dat RVS onder water geen gaten in je stalen huid vreten, of is dat met voldoende anodes afgezekerd?

En inderdaad: Een groot voordeel van een platbodem is de platte bodem 8-) ik zou ergens voor de mast in een platte plaat, NIET op het diepste punt omdat je dan met de gever de grond kunt raken, (de plaat mag best iets oplopen) een gat zagen van binnen uit, zodat je niet (van buitenaf) andere electronica, leidingen, spanten of watertank doorboort. Doorsnede gat staat in het boekie van de dieptemeter.

Vervolgens montage zoals beschreven. Kabel uiteraard binnenboord houden, gever monteren, dan de gever vastzetten en alles aansluiten. Boot te water en check of er geen water binnenkomt langs de gever.

De dieptemeter kun je ijken als je te water ligt. Geen idee of het staande op de wal ook werkt. Valt te testen. Even een ondiepe plek zoeken, met vlakke bodem, peilen met vaarboom of lange lat en de diepte van waterspiegel tot bodem invoeren in het ijkingsscherm van de dieptemeter. Doe de peiling en het ijken terwijl je boot goed recht ligt, het peilen het best vanaf de wal of buurboot. Ik stel de meter standaard een decimeter krapper in, dan heb je een veiligheidsmarge.

• marksvrijheid

ha dat klosje kwam heel ergens anders los, maar daar mogen we het niet meer over hebben van de dokter …

• Sindbad

waaaaahh….

http://www.youtube.com/watch?v=Wyng77qFMw0

• raptor

Kan je zo een ding niet in een buis aan de spiegel hangen? Boven waterlijn klein gaatje boren en kabels naar binnen. Heb er geen ervaring mee want ik zeil op gehoor: knarsen en bonken is te ondiep dus kiel ophalen. Geen knarsen en bonken is water genoeg.

Pieter