staaal stralen en perago

• raptor

Nog ff nav de peragodiscussie en alle martelgangen ervoor.

Ik hoor mensen met oud ijzer nooit over een hogedrukreiniger met een zandstraal lans. Men martelt met allerlei slijp-, schuur-, en hamerapparaten maar ik weet dat Karcher een lans heeft die zand opzuigt met het water en dat tegen het ijzer smijt. Jaren geleden zo een ding gehad om de buitenkant van mijn oude boerderij schoon te maken. Ook de houten geverfde hekken mee gedaan. Werkte perfect en geen stof. Lijkt mij ook ideaal om allerlei oude conserveringen van ijzerwerk af te halen. Kan zijn dat hellingmeesters van zand en AF-mengsels minder vrolijk worden maar het zandverbruik viel wel mee: een emmer/puts per uur ongeveer en dat was ong 10m2. Ik gebruikte gewoon zilverzand van de gamma dat ik op een vel plastik extra had laten drogen tegen het klonteren.

Nadat ik de boerderij had opgeknapt was de lans wel geheel versleten en meer een tuinslang geworden. Nooit meer een nieuwe gekocht. Maar HD-reinigers kosten nog een fractie van toendertijd en die lansen zijn er nog hoorde ik.

Pieter

• joostbak

Ik heb de kiel van mijn boot kaal gemaakt met een Perago schijf. Eerst een weekend lopen prutsen met mijn boormachine. Toen ik de gebruiksaanwijzing las bleek daar in te staan dat het beste resultaat gehaald wordt als de schijf tussen de 2500 en 3000 toeren draait. Mijn eigen boormachine maakt max 1150 toeren. Volgende weekend een machine gehuurd die 2600 toeren maakte (heb ik niet kunnen meten, maar stond op het label). Met die hogere snelheid werkte het als de brandweer en ben er erg tevreden over. Overigens was aan het eind van de kiel ook de Perago schijf zo'n beetje op.

• Sindbad

Dat had ik een jaar eerder wel willen weten…. goede tip.

Inmiddels zitten de putten alweer in de epoxy.