Ik bedoelde met gewicht het gewicht van de radialen, niet het doekgewicht. De radialen zijn meestal gedubbeld of zelfs driedubbel. Ook de zomen dragen bij aan het gewicht van de hoeken waardoor zo'n zeil met weinig wind wat meer neiging heeft te “hangen”. Ook is het door de complexe constructie van de hoeken moeilijker voor de zeilmaker een mooie vorm te knippen met een radiaal zeil is dat aan stuk makkelijker, maar voor een goede vakman zal het weinig uitmaken.
Zeker zo belangrijk is de doeksoort en de dikte daarvan. Voor toerzeilers zeg ik gewoon Dacron, dat kan tegen flink wat mishandeling. Die gecoate wedstrijdzeiltjes moet je altijd voorzichtig oprollen maar staan er wel perfect op. Leuk voor wedstrijdzeilers maar als toerzeiler heb je dat helemaal niet nodig. Dan wil je een zeil dat je gedachtenloos in een zak kan frotten. Geweven Darcon dus, zonder coating. Hoe dikker hoe steviger maar ook hoe dikker hoe stugger en duurder. Zoek een goed compromis voor jou gebruiksprofiel.
Ohw, Dacron is een merknaam van DuPont en tamelijk duur. Tegenwoordig zijn er merkloze alternatieven. Die zijn stukken goedkoper en net zo goed. Het heet dan gewoon Polyethyleentereftalaat (PET), net als de flessen (maar die zijn niet geweven :-)