Cross-cut of bi radiaal ?

  • Hanszeil

    Hallo allen, vraagje, ik heb 2 meningen van zeilmakers, die lijnrecht tegen elkaar ingaan. Ik wil deze week besluiten om een kleine dacron Genua van 13 m2 te laten maken voor een klein jachtje van 22 voet. Het gaat om een rolfok en ik kom er niet uit wat nu het beste advies is. Heeft iemand ervaring hiermee ? (ook zeilmakers mogen reageren) Groet, Hans.

  • Bontekoe

    Cross cut is het lichtst en staat het best, het is alleen snel uitgezeild. Radial en met name bi-radial heeft van die zware hoeken en zakt daardoor wat uit, wat vooral met licht weer merkbaar is. Het staat er dus minder mooi op maar het lubbert veel minder uit, je hebt er vaak jaren plezier van.

    Alleen als je in de top van de vloot zeilt (wedstrijden) zou ik voor cross cut gaan voor alle andere zeilers is radial beter omdat het zeil langer mooi blijft.

    Overigens moet je “niet lang meegaan” met een korreltje zout nemen. Je merkt het vooral bij licht weer spinnakers. Een licht weer cross cut spi- gaat een seizoen mee maar is wel heel erg licht en staat er mooi op. Een licht weer spi is van dun nylon dat heeft veel meer last van uitlubberen dan darcron. Voor een dacron genua is het verschil veel minder prominent.

  • BJ

    Eehh….. cross-cut of radial heeft niets met gewicht te maken maar veel meer met de wijze van snijden en dus het naaien van het zeil. Cross-cut is het simpelst, goedkoopst en komt het meest voor. En zeilmaker heeft mij ooit eens gezegt dat bi-radial voor een genua volkomen zinloos is, het biedt geen voordelen t.o.v. een cross-cut maar kost wel meer. Het is dan beter om voor een tri-radal te gaan, kost nog iets meer maar dan heb je ook wat.

    Wat de beste keuze is hangt af van het gebruik. Een (die-hard) wedstrijdzeiler zal voor een radial zeil kiezen omdat de vorm daar veel beter in blijft zitten wat bijvoorbeeld weer resulteert in iets hoger kunnen zeilen. De gemiddelde toerzeilen zal vaak dik tevreden zijn met de cross-cut, als dan niet in een small panel uitvoering, Het is dus van belang om te bepalen wat voor zeiler je zelf bent en bedenkk daarbij ook dat een goed getrimde cross-cut een slecht getrimde radial altijd zal verslaan ;)

  • Hanszeil

    Het kan natuurlijk ook zijn dat de cross-cut zeilmaker dit adviseert om een concurerende prijs af te geven? Overigens ben ik meer een tourzeiler , maar vind ik hoog aan de wind erg belangrijk omdat scheepje snel verlijerd. Overigens werkt de bi-radiaal zeilmaker met 2 verschillende gewichten doek ( zwaarder naar het achterlijk ), dit vond ik wel logisch bovendien werkt deze met 2 touwen in voorlijk om op te vullen i.p.v. foam.De cross-cut maker werkt met een gewicht doek. Levensduur vind ik wel belangrijk. Ben er nog niet helemaal uit, maar ben wel blij met jullie advies.

  • Bontekoe

    Ik bedoelde met gewicht het gewicht van de radialen, niet het doekgewicht. De radialen zijn meestal gedubbeld of zelfs driedubbel. Ook de zomen dragen bij aan het gewicht van de hoeken waardoor zo'n zeil met weinig wind wat meer neiging heeft te “hangen”. Ook is het door de complexe constructie van de hoeken moeilijker voor de zeilmaker een mooie vorm te knippen met een radiaal zeil is dat aan stuk makkelijker, maar voor een goede vakman zal het weinig uitmaken.

    Zeker zo belangrijk is de doeksoort en de dikte daarvan. Voor toerzeilers zeg ik gewoon Dacron, dat kan tegen flink wat mishandeling. Die gecoate wedstrijdzeiltjes moet je altijd voorzichtig oprollen maar staan er wel perfect op. Leuk voor wedstrijdzeilers maar als toerzeiler heb je dat helemaal niet nodig. Dan wil je een zeil dat je gedachtenloos in een zak kan frotten. Geweven Darcon dus, zonder coating. Hoe dikker hoe steviger maar ook hoe dikker hoe stugger en duurder. Zoek een goed compromis voor jou gebruiksprofiel.

    Ohw, Dacron is een merknaam van DuPont en tamelijk duur. Tegenwoordig zijn er merkloze alternatieven. Die zijn stukken goedkoper en net zo goed. Het heet dan gewoon Polyethyleentereftalaat (PET), net als de flessen (maar die zijn niet geweven :-)

  • Zeil

    Hoe minder naden in je zeil hoe beter. Op iedere naad kan het zeil rekken wat eindelijk mede lijdt tot een uitgelubbert zeil. Tegenwoordig zie je ook bij laminaat zeilen dat deze weer cross-cut gesneden worden (vroeger was dit enkele bi-/tri-radiaal) dit omdat de laminaat zeilen van tegenwoordig de vezels in meerdere richtingen hebben. Op deze manier kunnen de krachten die optreden netjes opgevangen worden (Flex, maxx laminaten). Ook de 3DL zeilen van North komt geen stikel meer aan te pas.

    Wat betreft de vorm in het zeil dit maakt absoluut niks uit. Zowel bij bi-radiaal als bij cross-cut is het profiel het zelfde. Verder kun je ook stellen dat wanneer er minder stikels in het zeil zitten, des te minder fouten kan de zeilmaker maken. Uiteraard scheelt het ook de nodige arbeidsuren.

    Kortom ik zou gewoon voor een cross-cut zeil gaan.

  • raptor

    Mijn cross-cut genua voor mijn 22 voeter staat er prachtig bij. Is geen rol genua maar staal met leuvers in voorlijk. Van sail select en dat scheelde erg veel geld. Mijn HA is tri radiaal en is heel mooi en van pentax doek, gemaakt door Kooy. Kostte meer dan het dubbele van de genua. Nadeel, zeker op een klein bootje is dat pentax bijna niet te vouwen is en is dus moeilijk op te bergen.

    Pieter