bijboot upgrade/advies

  • erik

    Aangezien wij een wat grotere trip richting noorwegen en noord engeland gaan maken willen wij onze uitrusting hierop aanpassen.

    Nu hebben wij een kleine bijboot 210 met een 3 pk 2taktje, in nederland voldoet dat. Met 1 persoon gaat hij net aan in glijvaart maar met 2 volwassen absoluut niet.

    Omdat wij verwachten tijdens onze trip ook veel in de fjorden te varen willen we graag een bijboot die ook met 2 personen in glijvaart komt.

    Moet ik in deze dan metname meer pk's hebben of maakt de lengte van de bijboot ook uit? Graag houden wij de motor zo licht mogelijk ivm brandstof verbruik en aan dek tillen.

    graag jullie advies

    erik

  • Sindbad

    Ik denk dat je dan toch zeker een 5 pk nodig hebt. Eentje lenen van iemand, en proberen lijkt mij het beste.

    Succes

    Pieter

  • BJ

    Is die 2,10m niet wat aan de kleine kant voor twee personen? En al helemaal als je bijvoorbeeld ook nog wat boodschappen mee wilt nemen?

  • Alex

    Een buitenboord motor met meer pk is al snel een 4 takt en die zijn veel zwaarder qua gewicht dan een tweetakt, Voordeel is wel dat je meer power hebt als het weer tegen zit en voor uitbrengen van extra ankers e.d.. Echter, je hebt hier niets aan als je samen met je bemanning de buitenboord motor niet gemakkelijk van/ aan boord kunt hijsen. Beter is dan idd een lichtere motor met minder pk.

  • erik

    2.10 is inderdaad aan de krappe kant voor 2 personen. even naar de kant is geen probleem (wij ankeren veel) maar een lekker tochtje de rivier op is met 2 personen heel oncomfortabel. Glijvaart kun je dan vergeten en het brandstofverbruik is dan enorm als je een beetje wil opschieten. Om over het golventrekken maar te zwijgen. Voordeel is wel dat zowel het motortje als de bijboot heel licht zijn, met 1 hand aan boord te trekken.

    Vandaar dat we voor deze reis ook een andere bijboot zoeken, maar sja wat is een redelijke keus. Glijvaart met 2 personen is een vereiste, je komt dan toch een stuk droger aan op de bestemming dan wanneer je door het water moet ploegen.

    Ik vraag me dan ook af wat het meeste doorslag geeft, de lengte van de bijboot of alleen het motorvermogen.

    270cm zou een mooie maat zijn, langer dan 300cm lijkt ons niet handig ivm ons 28ft schip. Zouden we met een 6pk daarmee in glijvaart komen of moeten we dan richting de 8 pk gaan denken? Het gaat dus absoluut niet om een enorme topsnelheid maar meer om het comfort van de glijvaart.

    Wie heeft ervaring?

    mvg

    erik

  • erik

    4takt is zowieso geen optie.

    1: ivm het gewicht

    2: ivm het opbergen

    3: prijs en gebruiksgemak (meer bewegende delen)

    2takt verbruikt wat meer brandstof, maar is daarintegen een stuk lichter en het aanbod en prijsnivo ligt op de 2ehands markt stukken gunstiger.

    Onderhoud en opslag is in mijn optiek ook veel handiger bij een 2takt. Hij mag op alle kanten plat gelegt worden in b.v. een bakkist of kofferbak, en de 2takt techniek is doodsimpel (geen kleppen stellen etz etz)

    Geen 4takt dus.

    Heb zelf goede ervaringen met de oudere yamaha's, o.a. een 28pk en 15 pk gehad op een motorbootje welke onverwoestbaar leken bij normaal onderhoud. Ik meen dat er ook 5 pk en 8 pk versies zijn. waarbij de 5pk een stuk lichter is dan de 8 pk variant maar of ik hieraan voldoende heb om de beoogde glijvaart met 2 volwassenen (totaal zo'n 130kg)?

  • snoopy

    Wij hebben een achilles 9.6 met een yamaha 6pk met een 8pk aanpassing(restrictie uit de uitlaat) en die planeert met 2 volwassenen en 2 kinderen(ong 190kg), maar houd niet veel over, met zijn 2en gaat het eenvoudig.

  • erik

    Kijk dat is feedback waar wij wat aan hebben.

    de achilles 9.6 is net iets korter dan 3 meter als ik mij niet vergis.

    Nooit geweten overigens dat je een bb-motor kunt “opvoeren”. Is deze restrictie zelf te verwijderen?

    Ik neem aan dat het zo'n http://link.marktplaats.nl/424821512 yamaha bb-motor is, of praten we hier over een nieuw (recent)type?

  • snoopy

    klopt is iets van 2,9m en hypalon en erg licht (ong 40kg) de motor is een wat jongere uitvoering ergens jaren 90 die zijn er ook in 8pk de 6pk is een wat geknepen uitvoering (die van mij had een gaatje gecorrodeerd in het uitlaatpijpje heb toen maar de 8pk uitvoering besteld en loopt er prima op).

    die link van marktplaats is een aanzienlijk ouder type die is ergens jaren 70 en langstaart ,niet echt geschikt het kan wel maar die staart zit dan een stuk dieper en dat geeft ook weer weerstand en vaart ook minder.(en minder handelbaar).

    Daar zal ook wel een restrictie op zitten ,ik heb dezelfde in 8pk gehad en weer weggedaan ook een langstaart en liep minder als de “8”pk die ik nu heb(planeerde minder snel).

  • Kaptijn Iglo

    Erik, volgens mij loop je technische kennis jaren achter. De nieuwere 4 takt buitenboordmotoren zijn weliswaar iets zwaarder maar daarin tegen veel schoner, veel zuiniger en veel stiller. Geen gemeng meer, geen zware rook, minder vettigheid aan de motor zelf en veel minder stank ook als je `m opruimt

    Ik heb er nu een paar gehad en mijn huidige Suzuki 6 pk (1 cil) bevalt me prima en is niet zwaarder dan bv de 6 pk Johnson (2 cil 2takt). Ik zou dus niet zondermeer de 4 takt motoren afschrijven. Let bij het kiezen van een de opblaas bijboot ook op roeicomfort en vooral op de diameter van de drijflichamen. Hoe groter, hoe langer je droog blijft tijdens het varen, zeker wanneer er golfjes gaan ontstaan. Een V-bodem vaart lekker. Als je de bijboot veel gaat gebruiken, bezuinig daar niet op. Ik heb dus gekozen voor relatief veel pk`s voor een kleine bijboot (6 pk op 2,9 meter). Dit vaart uitstekend maar belangrijker is dat ik bij een eventueel haperende motor, de neus van de bijboot in de schelp van het zwemplateau trek en ik met de 6 pk buitenboordmotor (zonder tegen wind) met een snelheid van 5 knopen naar de eerste de beste haven kan varen. Misschien heb je wat aan dit advies. Groet. K.I.