Gebruik Perago

• Andrea

Via de berichten in het draadje over Hempel anti - fouling al wat gelezen over de Perago maar toch ook nog vragen. Ik ben nl. vol goede moed begonnen met het kaal halen van mijn stalen vletje, aangezien de roest elk jaar weer een verschrikking is besloten om kaal te halen en een goede primer en 2 componenten onder water verf op te gaan zetten. Maar ik wordt er een beetje moedeloos van, tot het kale staal komen gaat vrij snel met een agressieve afbijt en krabber. Daarna met o.a. een komborstel en lamellen schijf en korrel 60 op de festool erover heen gegaan maar dan die putten….. Het lijken er wel 1000…. ben al wel wat in de weer geweest met de Perago , maar hoe gebruik je zo'n ding nou precies, is het de bedoeling dat je zo zacht duwt dat die rubber schijf recht blijft, bij mij vouwt die steeds zo'n beetje in een komvorm (dan lijkt het nog moeizamer te gaan) en hoe veel putjes kan je ongeveer met zo'n Perago te lijf gaan, want echt goedkoop is zo'n ding niet, zou ik voor mijn +/- 20 vierkante meter en heel veel putjes dan een heel stel van die schijven verslijten? En is het normaal dat ik echt iets van 10 minuten bezig ben met 1 putje of doe ik dan toch echt iets helemaal verkeerd? En hoe zorg ik er nou voor dat ik zeg maar goed mik, dat ik ook echt die putten open sla ipv er een beetje omheen sta te draaien?

(En o ja, stralen is geen optie i.v.m. kosten en transport (on) mogelijkheden)

Hoor dus graag advies over hoe ik zo'n Perago moet gebruiken

groet,

Andrea

• Sindbad

Ha Andrea;

volgens mij doe je niet iets verkeerd. Je hebt een (voor mij dan) bekend probleem: de Perago heeft een vrij grote schijf, die prima is voor grote oppervlakten, maar dus niet tot in de kleine puntjes reikt. Ga je dan toch door dan kom je alleen tot op de bodem van dat putje door de omgeving ervan weg te sijpen met de perago. Ik vond dat niet zinnig, en heb zelf dus de putjes uitgeslepen met de powerfile (Ja sorry Joop…): die heeft een lange en smalle schuurband, en je kunt gemakkelijk in kleine hoekjes. Gaat prima en erg snel: even aantippen en klaar.

Overigens werkt de Perago het best als je de schijf niet laat vouwen, en met voldoende toeren.

Veel succes!

Pieter

• Joop

Hoi Andrea,

Wat voor kleur heeft de Perago , ik gebruikt al een paar jaar de blauwe uitvoering en die zwabbert niet . Mischien is de nieuwe wat minder stijf .

Gebruik ervan is vooral geen druk uitoefenen op het kaal te maken staal ,de schijf met het juiste toerental zijn werk laten doen, de puntje,s laten ruiken.

De boten die ik behandeld heb waren wel in de teer gezet , dit goedje valt niet te schuren. Met de perago kon ik wel alles goed kaal maken ook in de putje,s. daarna gelijk in de silver- primer gezet en geen problemen na 4 jaar in het water gelegen te hebben.

Ik ben benieuwd naar wat voor kleur de perago heeft en ook die Pieter gebruikt heeft??? Ik ga nu twijfelen of de kwaliteit van dat ding nog goed is , de blauwe uitvoering is ok. mits bij het juiste gebruik.

Grt,Joop

• Sindbad

Ik heb de blauwe. Is op zich niks mis mee.

• Andrea

Ook ik heb de blauwe met een enkele schijf, heb op internet plaatjes gezien met een soort drie - dubbele schijf lijkt behoorlijk effectief maar vast ook nog een heel stuk duurder. Wat Pieter benoemt, namelijk dat je ook al het staal rondom de putjes weghakt is juist waar ik bang voor ben, want zo dik is het allemaal niet meer, of beter gezegd sommige putten zijn zo diep dat er dan wel erg weinig staal overblijft.

Een powerfile heb ik niet, ga het van het weekend nog eens met die perago verder proberen of misschien nog apart afbijt middel echt in de putjes smeren, met de krabber, staalborstel etc, in de weer en dan maar zien hoe ver ik kom

Groet

Andrea

• BJ

Als je bij het kaalhalen van een stalen boot door de huid heengaat is er niks aan de hand, het stuk was dan al dermate slecht dat je het sowieso moest vervangen. Dat hoort een beetje bij staal ben ik bang en het is beter om er op de wal achter te komen dan in het water als je over een stukje drijfhiut heen vaart en je ineens een fonteintje in de boot hebt….. Been there…. ;)

• Sindbad

Hahaha - bij de zeeverkenners zeker he? God wat was dat elk jaar klussen aan die $#^%@-vletten (We waren nog zeeverkenners toen, geen “scouts”..)

• BJ

Psies…. elke winter de dikte van he vlak controleren met een bikhamer… :D En vorig jaar heb ik de 533 gekocht van de Katwijkse Zeeverkenners, leuk als speelbootje. Die heb ik overigens wel laten stralen en meteen in een coating laten zetten aan de buitenkant. Kost wat maar dan ben je ook gewoon klaar voor langere tijd.

• Sindbad

Pffft, patser.

Maar wel leuk ja. Zit er een wrikgat op?

• marksvrijheid

zeg dokter, hou je t n beetje netjes ja?