Capaciteit startaccu

  • Gibsea116

    In mijn boot staat een Perkins M 4.108 dieselmotor. Starten gaat nu nog via een gecombineerde start / licht accubank, maar ik wil een aparte startaccu plaatsen. Weet iemand een eenvoudige vuistregel om de capaciteit van de startaccur te bepalen? Heb de vraag ook al aan Kemper en van Twist gesteld, maar tot op heden geen reactie. Alvast bedankt.

  • marksvrijheid

    kun je een vergelijking maken met (diesel)auto's? daar zijn tabellen voor, aantal cc en accu's hebben relatie

  • Gibsea116

    Zou een mogelijkheid kunnen zijn, zal eens zoeken op internet. Moet dan wel eerst de cilinderinhoud op gaan zoeken. Weet dat het een 4 cilinder is, weet dat hij zo'n 50 pk levert, maar de inhoud?? Zal vast wel in de technische specificaties staan, maar die liggen natuurlijk aan boord.

  • roel

    Je kan de capaciteit toch aflezen van de accu die al reeds aan boord is? O.k. is misschien wat te zwaar voor een start accu, maar dan kan je nog een keer switchen als er problemen zijn. Groet, Roel.

  • Bontekoe

    Als het niet in het werkplaatshandboek staat (even de monteur bellen) dan zou je ook een stroommeting kunnen doen met een stroomtang. De maximale stroom is een maat voor keuze van de startaccu. Voor startaccu's is de capaciteit onbelangrijk, ze moeten een hoge stroom kunnen leveren gedurende een korte tijd. Startaccu's mogen IHA niet verder dan half leef raken. In vergelijking; een lichtaccu schaf je aan op capaciteit en mag soms tot wel 10% restcapaciteit ontladen worden. Een lichtaccu heeft een heel andere constructie.

    Zodra je de startstroom kent en je weet hoe lang het starten duurt, zou je de benodigde capaciteit uitrekenen. Maar in de praktijk is de accucapaciteit niet het probleem. De maximale stroom die de accu gedurende langere tijd mag leveren is veel belangrijker. Als je de capaciteit zou uitrekenen op basis van de startstroom kom je uit op een accu die de startstroom niet kan leveren.

    Bijvoorbeeld:

    Startstroom 90 A

    Startduur: 10 seconden

    Aantel keren starten zonder opladen: 10

    Restcapaciteit: 50%

    Totale starttijd op een lading: 10 x 10 = 100 seconden.

    Capaciteit: 90 x 100 = 9000 As = 2,5 Ah (3600 seconden in een uur)

    Restcapaciteit: minimaal 50% –> 5 Ah minimaal nodig.

    Er is geen enkele accu van 5Ah die 90 A kan/mag leveren.

    Hoewel, er zijn speciale Ni-Cad vliegtuigaccus die dat wel kunnen maar die zijn stervensduur en moeten na een paar keer laden en starten al weer vervangen worden. Dat is dus geen goede oplossing voor een dieselmotor in een jacht, of je moet snel van je geld af willen?

  • BJ

    Ik weet niet of er echte regels zijn maar met 70Ah kom je een heel eind. Je zou kunnen overwegen om een Optima te kopen, niet goedkoop maar ze kunnen verder worden leeggetrokken en kunnen ondanks de relatief lage capaciteit een erg hoge startstroom leveren.

  • Karel Melis

    Gibsea116 Schreef:

    ——————————————————-

    > Zou een mogelijkheid kunnen zijn, zal eens zoeken

    > op internet. Moet dan wel eerst de cilinderinhoud

    > op gaan zoeken.

    1760 cc, zie ook http://www.motoren.ath.cx/Download.php?filename=/perkins/4.107-4.108.pdf

    Goet,

    Karel

  • Gibsea116

    Ben ondertussen weer wat verder. Volgens het werkplaatsboek is de maximale stroom naar de startmotor 900A, als ik de berekening van Bontekoe volg, dan kom ik op een capaciteit van 50Ah uit. De eerste accu's die erin stonden waren 102 Ah en daar startte de motor prima mee, dus ik zal ergens tussen de 50Ah en 100Ah uitkomen. Wordt vervolgt.

  • Bontekoe

    900 Ampère @ 12 Volt?

    Dat is dus 10 kilowatt (15pk) om een motor te starten? Lijkt me wat aan de hoge kant.

  • BJ

    Het gaat hier om de maximale stroom en bij een echte vollast kan die 900A wel kloppen.