motorisolatie

• jan

ik wil het geluid van de motorvan mijn schip isoleren.

Hoe zijn je ervaring met de isolatieplaten? Zijn er betere alternatieven?

kun je de isolatieplaten ook in niet watersportzaken kopen??? (en zo ja waardan????

ik hoop dat jullie goede tips voor mij hebben

ALVAST BEDANKT

• BJ

Het belangrijkste bij geluiddemping is de opstelling van de motor en de hele aandrijflijn. Dus gebruik maken van goede trillingsdempers en een homokineet of een goede flexibele schroefaskoppeling. Daarnaast zul je ook moeten zorgen dat de zaak aan de onderkant, dus bij de fundatie, zo min mogelijk geluid kan ontsnappen. Ook daar zul je wellicht het een en ander moeten aanpassen.

Als dat helemaal goed is kan je een de gang met isolatiemateriaal en daarvoor geldt eigenlijk alleen maar : hoe dikker hoe beter. Er zijn ook isolatieplaten met lood erin en die isoleren nog beter.

• Sindbad

Belangrijkste is: geen kieren. Je kunt nog zoveel platen aanbrengen (en die loodplaten schijnen erg duur te zijn!), als er een kier overblijft houd je herrie.

Ik begin er niet aan.

Als kind lag ik naast de motor, sliep er prima op als er gemotord werd.

• marksvrijheid

gehoortest gedaan sinsdien? hihi, maar id er is geen beginnen aan… wel heb ik wat isolatie aangebracht, scheelt voornamelijk de hogere frequenties en mijn motortje heeft daar veel van. scheelt iets, ook veel dik hout erom heen dempt ook

• Bontekoe

De oplossing is veel simpeler: Motor uit, zeilen omhoog……

• Sindbad

hahaha.. dat helpt alleen de buren :)

• raptor

Geluid isoleren is dichten lekken en massa aanbrengen. Massa kan dik hout zijn of ontdreunplaat of lood. Maar ieder lekje doet je werk teniet zook geleiding langs kabels.

Pieter

• Kaptein Iglo

Hier dan eindelijk een nuttige bijdrage aan dit item:

In mijn Vorige boot Sigma 33 had ik een nieuw dieseltje gemonteerd en meteen de geluidsisolatie aangepakt. Belangrijkste is inderdaad geen kieren en/of gaten. Je kunt de beste isolatiematerialen kopen maar een klein kiertje en 90% van het effect is weg. Dat loont dus de moeite om daar serieus naar te kijken. Goed isolatiemateriaal (met ontdreuningsplaat) had ik rechstreeks gekocht bij www.uxem.com in Lelytown. Fijne club, goed materiaal en bovenal goed advies. Tenslotte heb ik een toen een bullflexkoppeling tussen de keerkoppeling en schroefas geplaatst om de bijgeluiden weg te krijgen. Het resultaat was spectaculair en dat leverde voor ons een enorm groot comfort op omdat wij regelmatig langere stukken moeten motoren. Succes en gegrfoet. K.I.

• Sindbad

Mmmm; er gaat toch (bijna) niets boven het geluid van een goeie diesel…B)-

• BJ

Psies… een stampende langslag twee-cylinder koud op de fundatie. Dan hoor je ook meteen of er iets mis is :D