spoelen

• Matthieu

Beste zeilers,

Bij mij op de scheg zaten wat blaasjes, daar waar ooit de scheg opnieuw is gemonteerd. Ik vermoed dat dit toen niet helemaal goed is gegaan. Ik heb de blaasjes open gemaakt en de gelcoat in het gebied eromheen weggeschuurd. De inhoud van de baalsjes was vocht, maar rook niet zuur of iets dergelijks. Daarna heb ik het met thinner gereinigd.

Als straks de temperatuur het toelaat wil ik met onderwaterplamuur de boel weer glad maken en daarna met de gelshield aan het werk.

Kan iemand mj iets vertellen over de noodzaak en wijze van het spoelen van deze plek?

Ben benieuwd,

Matthieu

• BJ

De meningen zullen uiteen lopen van ‘dringende noodzaak’ tot ‘laat maar zitten’. Zo lang de oorzaak van het ontstaan niet duidelijk is valt er eigenlijk niks zinvols over te zeggen. Maar waar zaten die blaasjes… onder de gelcoat? Onder de AF? In je laminaat? En is er sprake van structurele schade of is het puur cosmetisch?

Op basis van de feiten die je geeft is dit een gevalletje niks-aan-de-hand-en-laat-je-niet-gek-maken …. ;)

• Matthieu

Dat denk ik zelf ook. Het lijkt dat na de reparetie de boel glad geplamuured is en dat dit niet helemaal goed gegaan is. Zeg maar waterachtige vloeistof onder af/plamuur en misschien een beetje gelcoat.

BJ, kun je mij iets vertellen over dat spoelen?

• BJ

Spoelen wordt over het algemeen overdadig gedaan met een tuinslang of een hogedrukspuit, het idee is dat de vervuilingen daardoor worden weggespoeld. Nou zal dat voor soomige stoffen wel op gaan maar er zijn ook de nodige die zich er bitter weinig van aantrekken. Nog los van het feit dat je uitsluitende de oppervlakte raakt.

In jouw geval: gewoon schuren en behandelen zoals je met een willekeurig stuk polyester zou doen wat je wilt behandelen met een epoxylaag. Als er alleen water onder de plamuur zit en niet onder de gelcoat dan is er wellicht een verkeerde plamuur gebruikt, een el cheapo polyester plamuur i.p.v. epoxy.

• matthieu

Hoi Bj,

Bedankt voor het meedenken!

met vriendleijke groet,

Matthieu

• raptor

polyesterplamuur is zooi. Is met kalk ingedikt en neemt daardoor vaak vocht op. Laminaat kan verder prima zijn en alleen plamuur geeft problemen. Advies: zelf plamuur maken met PVC-korrels of glasbubbels en gemalen glasweefsel en goede hars. Te koop bij vakhandel.

Pieter

• Sindbad

Zoals Polyservice, neem ik aan?

• raptor

zeker en vast. Maar ook Kniest en de Ijssel verkopen het.

Punt is dat polyplamuur eigenlijk is gemaakt voor autoos om ondiepe deuken in 1x weg te krijgen. Is nooit bedoeld om permanent onder water te staan. Dan moet je gewoon met andere vulmiddelen werken.

Pieter

• roel

Polystop van Sikkens…. prachtig mooi spul maar alleen voor binnen, en zeker niet voor onder water. Heb zelf Renovatiecompount van Zusex gebruikt (stalen boot) voor een grote vette deuk van vorige eigenaar ( zeggen ze allemaal), zit wel boven de waterlijn maar zit er na zes jaar nog steeds. Gebruik ik voor m‘n werk voor rotte plekken in kozijnen, prima spul op basis van epoxy harsen.

• raptor

Ik werkte bij een bedrijf en daar had de spuiter een golfje gekocht met een grote deuk in het dak. Deuk gevuld met polyplamuur en keurig gespoten. Op een zeer hete zomerdaag kwam een colega de cantine in met een groot brok gespoten plamuur in zijn handen met de woorden: jochie er is een tegel uit je dak gevallen.

Pieter