Vermiste zeiler

• AKVD

Ik val maar gelijk met de deur in huis: Ik maak me bezorgd om een goede vriend solozeiler op de Jeri, een ongeveer 10m lang zeiljacht. Hij is vorige week dinsdag (11 jan. 2011) vertrokken vanuit Miami op weg naar Isla Mujeres (eilandje voor de kust van Mexico) zo'n 500 nm.

Hij dacht er ongeveer 5 dagen over te doen. Hij zou zodra hij aan land was direct bericht geven. Inmiddels zijn we zo'n 10 dagen verder… en hebben we nog niets vernomen… Ik zou heel graag willen weten WAAR hij is maar hoe kom ik daarachter?

Enig idee wat te doen in zo'n situatie?

- gewoon afwachten?

- kan ik contact (laten) zoeken via zijn marifoon, zo ja hoe doe je dat, welke gegevens heb je daarvoor nodig?

- kan je ergens informeren naar zijn laatste contacten via de marifoon? USA of Mexico?

- alles wat jullie kunnen verzinnen als zeiler????

Alvast heel hartelijk dank, alle tips zijn welkom!

Anna-Karina

• MoR

5 dagen vertraging is zorgelijk, maar hoeft nog niet ernstig te zijn.

Bij slecht weer en verkeerde windrichting kan dat gemakkelijk gebeuren. Soms besluit je dan maar om te keren.

Dan ben je snel 2x zoveel tijd kwijt.

Probeer nu alvast alle gegevens te verzamelen; naam vh schip, type: sailing yacht , one or more mast, color of hull and sails

flag ( nationaliteit van schip, hier dus Nederlands / Dutch) en indien mogelijk: registratie.nummer van scheeppapier.

De schipper; naam en leeftijd, geboorte datum en plaats, man/v,

Last port of call, = waar hij het laatst zich had gemeld bij kustwacht/douane. en de plaatsnaam, waar hij zich zou moeten melden op dat eilandje.

Als hij die heeft, z'n NL mobiele en het US mobiele nummer.

Zijn marifoon registratie nummer en hij heeft waarschijnlijk ook een internationale nummer (heet MMSI dacht ik).

Weet je of hij een epirp heeft? dat is een apparaat dat automatisch noodsein geeft, die zend dan ook de GPSpositie en dat nummer uit.

Als ik jou was zou ik even bellen met de NL kustwacht 09000111 en hen vragen of ze je het tel.nummer en emailadres kunnen geven van de Kustwacht van de plaats van vertrek in US en waar hij zou aankomen.

Solozeilers melden zich soms bij de kustwacht, zodat er een alarm komst bij niet aankomen. in Mexico

Het zou dus kunnen zijn, dat ze meer weten.

Je zou in ieder geval een bevestiging van z'n vertrek van de US douane kunnen krijgen.

Je hoeft daarvoor ook niet alle gegevens kompleet te hebben, maar het helpt wel.

Als het dus klopt, officieel, dat hij 10 dagen geleden is vertrokken kan je aan de plaatselijke kustwacht van US en Mexico vragen om een verzoek om naar dit schip uit te kijken op de navtex te plaatsen. Alle (prof)schepen ontvangen dan dat bericht.

hopelijk is dat alles nietnodig en krijg gauw een berichtje.

• Akvd

Geweldig, hier heb ik al weer wat aan! bedankt!

• Sindbad

Wat een zorg; sterkte!

• raptor

Lang geleden vriendje van me met zijn vrouw zelfde verhaal. Vertrok vanaf Keys naar Bonaire. Verloor mast door stagbreuk vlak na vertrek en spoelde met de golfstroom mee met een rotgang de Atlantic op: val in de schroef. Is ter hoogte van New York na 14 dagen onder noodtuig terug gevonden door vissers. Duurde al met al ruim 3 weken voor we bericht kregen dat alles OK was. Brijf dus hopen.

Pieter

• AKVD

Hij is noodgedwongen vanwege een gebroken stuurketting en noodreparatie eerst naar Cuba gegaan (oponthoud van 5 dagen) nu weer terecht!!! Hij zit nu in Mexico zoals gepland, helaas wel met schade aan de boot maar verder alles goed. Dus hopelijk lukt het binnen termijn de nodige reparaties uit te voeren.

In elk geval heel erg bedankt voor jullie TIPS en medeleven, ik ga ‘m natuurlijk gelijk al zijn gegevens ontfutselen als ik ’m weer spreek!

groet,

AK