5 dagen vertraging is zorgelijk, maar hoeft nog niet ernstig te zijn.
Bij slecht weer en verkeerde windrichting kan dat gemakkelijk gebeuren. Soms besluit je dan maar om te keren.
Dan ben je snel 2x zoveel tijd kwijt.
Probeer nu alvast alle gegevens te verzamelen; naam vh schip, type: sailing yacht , one or more mast, color of hull and sails
flag ( nationaliteit van schip, hier dus Nederlands / Dutch) en indien mogelijk: registratie.nummer van scheeppapier.
De schipper; naam en leeftijd, geboorte datum en plaats, man/v,
Last port of call, = waar hij het laatst zich had gemeld bij kustwacht/douane. en de plaatsnaam, waar hij zich zou moeten melden op dat eilandje.
Als hij die heeft, z'n NL mobiele en het US mobiele nummer.
Zijn marifoon registratie nummer en hij heeft waarschijnlijk ook een internationale nummer (heet MMSI dacht ik).
Weet je of hij een epirp heeft? dat is een apparaat dat automatisch noodsein geeft, die zend dan ook de GPSpositie en dat nummer uit.
Als ik jou was zou ik even bellen met de NL kustwacht 09000111 en hen vragen of ze je het tel.nummer en emailadres kunnen geven van de Kustwacht van de plaats van vertrek in US en waar hij zou aankomen.
Solozeilers melden zich soms bij de kustwacht, zodat er een alarm komst bij niet aankomen. in Mexico
Het zou dus kunnen zijn, dat ze meer weten.
Je zou in ieder geval een bevestiging van z'n vertrek van de US douane kunnen krijgen.
Je hoeft daarvoor ook niet alle gegevens kompleet te hebben, maar het helpt wel.
Als het dus klopt, officieel, dat hij 10 dagen geleden is vertrokken kan je aan de plaatselijke kustwacht van US en Mexico vragen om een verzoek om naar dit schip uit te kijken op de navtex te plaatsen. Alle (prof)schepen ontvangen dan dat bericht.
hopelijk is dat alles nietnodig en krijg gauw een berichtje.