zeilvoering janneau sun odyssey 32.2

• anja

hallo,

wij zijn aan het kijken naar een jeanneau sun odyssey 32.2.

het is een mooi schip maar wij vragen ons af of er een kleinere high aspect fok gezeild kan worden de rail zit vrij ver naar achter.

omdat er anders met veel wind te veel zeiloppervlakte is en een ingerolde genua werkt ook niet.

wie heeft hier ervaring mee.

groeten anja

• marksvrijheid

hoe ver naar achter? tot vlak bij mastvoet toch?

• Harald

Als de genuarail niet ver genoeg naar voren loopt en je toch met een high aspect wilt varen zijn er naar mijn weten 2 oplossingen:

De eerste is een exta blok op dek. Soms kan deze bevestigd worden aan een oog onderaan het want.

De 2e oplossing is bij ons toegepast: Een wat hoger opgesneden onderlijk zodat de schoothoek wat hoger zit zodat vanaf de genuatail toch met de juiste hoek de schoot aan het zeil trekt. Vraag een goede zeilmaker om de high aspect bij je aan boord op te meten.

Dit kost een beetje zeiloppervlak en efficientie maar het voordeel is dat het zeil in forse golfslag minder water vangt. Voor een toerboot een prima oplossing.

• anja

hallo Harald,

bedankt voor de reactie een vraagje zeilen jullie ook een jeanneau s.o. 32.2.

en zou je een foto kunnen sturen hoe het eruit ziet

alvast bedankt

groeten anja

• marksvrijheid

en je hebt beter zicht onder het zeil door, ook een voordeel!

• Bontekoe

Derde optie: een barberhauler.

Met een barberhauler kan de HA nog steeds getrimd worden, met een vast blok aan de wantputting niet. Bij de wandputting staat het blok ook nog te ver naar buiten.

• raptor

Ik heb apart blok en schoot en val voor HA. Kan hem zo zetten als ik genua neer haal en laat die aan dek. Ik sla dus genua en HA aan en zet wat nodig is.

Pieter

• Harald

Hallo Anja,

Wij hebben een Etap 34s. Hier was werf af een wegneembare 2e voorstag voor te bestellen. Bij ons is deze later gemaakt, maar exact zoals het ook werf af gebeurd.

Belangrijk is dat het bevestigingspunt aan dek voor het 2e voorstag stevig genoeg is. Daartoe is bij ons deze onder dek met een beugel in de ankerbak op de voorpunt verankerd waar ook de krachten van de voorstag aangrijpen. Als je een emailadres achterlaat wil ik je wel wat fotos mailen.

Op spanning brengen van de 2e voorstag gaat met een spanner van Wichard.

Deze oplossing is niet goedkoop maar voldoet zeer goed. Zonder de opgerolde genua weg te hoeven halen heb ik in een paar minuten een high aspect of zelfs een stormfok staan.

Harald