Lekke gever

• Bontekoe

Waar het om gaat is dat de druk niet significant toeneemt op zout water.

Ik zou het lek eerder zoeken in dynamische effecten. In golven beweegt een romp meer als op stilstaand water. En als je denkt dat je romp oneindig stijf is, denk dan nog eens. Een romp lijkt meer op een rubber balletje dan op een plaat beton. Ik kan me voorstellen dat lekken onstaan door de bewigingen van de romp zelf, bijvoorbeeld door golfslag, of omdat je onder helling ligt, of omdat de zeilen via de mast de romp deformeren, of zoiets.

• Jaap

Zowel tijdens varen, onder helling, stampen, aan de steiger, voor anker en wat je maar wilt bedenken komt er een hele kleine hoeveelheid

water binnen.

Zodra ik op zoetwater ben is dit over, ongeacht golfslag, helling, etc.

• kaptein Iglo

Dat klopt, aan de druk verandert er precies helemaal niets. Ik zou dat hele zout- en zoetwater maar snel vergeten, dat lijkt me toeval. Net zo iets als van: steeds als ik 9 Beerenburgers op heb, lekt mijn gever. (ha ha)

Eigenlijk had ik een paar jaar geleden ook zo`n soort lekkage. Dan weer wel dan weer niet een klein beetje water bij de gever in de bilge. Bleek het toch een lekke kabeldoorvoer te zijn van de bediening van de elektrische ankerlier in de ankerbak. Na regen lekte dat een beetje maar ook na wat wilder zeilen bij golfslag op ruim water. Duurde een tijdje voordat ik het verband had gevonden en de oorzaak. Zou goed kunnen dat Jaap ook zo`n vergelijkbaar probleem heeft. Jaap moet wel even proeven of het zou of zoet water is dat bij zijn gever ligt. Is het zout …. Groet. K.I.

• raptor

lekkages op boten zijn spookverhalen. Kan overal vandaan komen en zelfs condens is mogelijk. Soms lijkt water op boten naar boven te klimmen. Goede zeelui zijn niet voor niwets bijgelovig. Wordt je vanzelf op een boot want rechtlijnig analytisch denken geeft vaak geen oplossing zodat er alleen hogere machten aan het werk kunnen zijn.

Pieter

• Jedre

:)oVolgens mij wordt de waterdruk op zout water op de romp alleen maar groter. Het drijfvermogen op zout water neemt toe, alleen het gewicht van de boot neemt niet af. Het gewicht zakt iets minder diep in het water. In de druk zou dan (als mijn envoudige redenatie klopt)iets te vinden kunnen zijn.

Alleen ik denk dat dit zo minimaal is, dat dit neit de oorzaak zal zijn. Er zijn velen die er geen last van hebben.

Nee hoor, het is vrij simpel……tijd voor een nieuwe!! Leklkage weg, dus een veel en veel veiliger boot ;) .Lijkt me dat je vrouw dit argument graag begrijpt!

• roel

Gewoon niet meer op zout gaan varen!

• fixh1

Langs de gever die in de huiddoorvoer zit, of tussen huid en huiddoorvoer?

In eerste geval:

de gever eruit (dummy plug even er in stoppen, als je dit snel doet is het hooguit een soepkom met water)

een klodder watervast ver er op, en er weer in stoppen.

In geval twee:

Boot er uit, huiddoorvoer er uit, en alles opnieuw vastzetten met nieuwe kit (sika)

Groet

Hans Fix

• Jaap

Bedankt voor de input.

Groeten,

Jaap