Lekke gever

• Jaap

Beste zeilers,

Ik heb de volgende uitdaging aan boord, wanneer ik mij op zout water begeef dan begint de gever van het log

te lekken. Zodra ik weer op zoet water ben is het voorbij.

Aangezien ik niet de handigste klusser ben hoop ik hier op vakkundig advies.

Is er iemand die mij dit kan verklaren en hoe ik dit probleem moet oplossen?

Gever zal er waarschijnlijk uitmoeten maar wat smeer ik daar dan tussen/in?

Groeten,

Jaap

• marksvrijheid

waarschijnlijk is je rubber ring verhard, kun je vervangen, en tijdelijk n beetje vet? sika is wat rigoreus.

• Sindbad

Ach; een laagje Sika lijkt me prima. Als-ie echt eens kapot is is er toch niks meer aan te repareren…. Maar waarom lekt-ie alleen op zout water dan?

• Jaap

Tja waarom alleen op zout water…? Daar had ik ook graag een antwoord op willen hebben.

Misschien dat het te maken heeft met het soortelijk gewicht…

Probeer eerst wel een rubbertje en misschien ook wel een nieuw log, staat stiekem nog

op mijn verlanglijstje. Komt ook wat geloofwaardiger over voor mijn vrouw, het is immers stuk ;)

• Bontekoe

Jaap schreef: “Misschien dat het te maken heeft met het soortelijk gewicht…”

Nou, nee. Archmedes leerde ons dat “de opwaartste kracht gelijk is aan de massa van de verplaatste vloeistof”. Ga even uit van een boot met 1 Ton waterverplatsing en een vierkante romp (om het simpel te houden).

Op zoet water verplaatst deze boot dus 1000 kg water en dat is 1000 liter water. Op zout water verplaatst deze boot ook 1000 kg water, alleen is dat nu slechts 977 liter. Als de boot op zoet water één meter diepgang heeft heeft ze op zoutwater dus nog maar 0,977 meter diepgang. De druk op die diepte is precies gelijk aan de druk op 1 meter diepte op zoet water. (Aanname, sm van zeewater is 1024).

De soortelijke massa is dus geen verklaring voor het verschijnsel. Mischien heeft het met de dynamiek van het varen te maken? Op zout vaar je voornamelijk en kom je flinke golven tegen. Op zoet lig je het grootste deel van de tijd stil in een rustige haven.

• Jaap

Dat is een hele mooie heldere verklaring Bontekoe.

Echter komt er ook zoutwater binnen als ik aan de steiger lig op Terschelling…

• Sindbad

Ja - en wat te denken van deze: als de dieptemeter het niet doet kunnen we best wel eens VAST komen te zitten op een zandbank. Of in de Friese modder.

Ik zou maar vast bestellen.

• foppe

Lekt de gever als je vaart of als je stil ligt op zout water? En als je achteruit vaart op zoet water? Lekt ie dan ook? Ik zit te denken aan getijdenbeweging van zout water.

• kaptein Iglo

Hallo Bontekoe,

Je maakt een denkfout daar waar je je diepgang van 1 meter op zoetwater naar 0,977 meter verklaart. Dat gaat niet zomaar op. Het zou wel gelden wanneer je schip er onderwater uit ziet als een kuub (1x1x1) meter. Ik ken je nog niet zop lang maar durf wel aan te nemen dat jouw schip er zo niet uit ziet. Uiteraard zal je schip op zout water iets minder diep steken maar dat is mede afhankelijk van de vorm van het schip. Groet. K.I.

• Bontekoe

Dat staat er toch?