sturgeon 22

• Harry Muts

Zojuist ander mail adres opgegeven, maar dit is het juiste!

Vraag was: Ik heb een Sturgeon 22 uit 1978.Deze heeft een aluminium mast en torentuig.

De mast heeft geen strijkinstallatie.

Heeft iemand een idee, of ervaring hoe dit te veranderen?

Ook ben ik op zoek naar een houten mast met gaffel, die heb ik wel eens zien varen in Overijsel en is meer handelbaar.

Groeten Harry

• BJ

Als je mast in een ‘traditionele’ mastvoet staat, eentje met een mastbout, dan hoef je niet zo gek veel aan te passen: een bokkenpoot of sprenkel en een strijktalie en je bent klaar. Strijkwant is optioneel, ik vind het persoonlijk niet nodig maar er zijn anderen die daar anders over denken.

Als je ook wilt overschakelen naar een gaffelgrootzeil moet je rekening houden met een mogelijke verschuiving van het zeilpunt. Hoe hoger je de gaffel kunt pieken, hoe minder dat het geval zou zijn dus dat kun je imho het beste voorleggen aan een zeilmaker. Daarnaast kan het noodzakelijk worden dat je met bakstagen moet gaan werken, een hekstag in cominatie met een gaffelgrootzeil is niet echt handig.. ;)

• raptor

Vrijheidje werd met gaffel en torenzeil gevaren. Maakte voor zeilpunt niet uit. Als je huidige gieklengte houdt en huidig voorzeil met een steile gaffel zullen er weinig problemen zijn met zeilpunt, waarbij komt dat een gaffelzeil beter is te trimmen dan een torenzeil en zeilpunt goed naar voren is te halen door de gaffel af te toppen. Bij een 22 voeter heb je geen bakstagen nodig als je de verstaging goed achterlijk van de mastvoet aan laat grijpen. Zeilt wel lekker met bakstagen omdat je de spanning op het voorstag groter kunt maken aan de wind maar met ruime wind blijft het zakie wel overeind (valk, bm, vrijheid,top). Maar een mast van een 22 voeter is prima te strijken met een sprenkel en een strijkwant en een 3e hand takel, evt over een lier laten lopen. Bokkepoot of maststeun achterop om mast op te laten zakken. Draaipunt wel bovendeks graag want anders gaat het gewoon niet. Ik doe het alleen op mijn 22 voeter.

Pieter