Antivries

  • Winterzeiler

    Beste zeilers,

    als winterzeiler zorg ik elke keer na het zeilen dat er antivries in het externe koelsysteem van de motor zit zodat er niks kapot kan vriezen. Nu staat er bij de watersportwinkel meestal antivries die zelfs voor de drinkwatertank gebruikt kan worden, dit is biologisch afbreekbare antivries. Aangezien ik de antivries niet opvang als ik de motor weer start komt dit elke keer in het water terecht. Ik gebruik dan ook biologisch afbreekbare antivries.

    Nou vraag ik me echter wel af wat dan het schadelijke milieueffect van de “normale” antivries is. Deze is namelijk een stukje goedkoper en ook bij een tankstation te verkrijgen. Op internet kan ik hier niks over vinden, behalve dat je monoethyleenglycol niet moet opdrinken. Uit ervaring weet ik dat het prachtig schuimt als je het wél loost: ziet er niet echt uit alsof het milieu er beter van wordt.

    Wie weet het schadelijke effect van monoethyleenglycol/normale antivries en de biologische afbreekbaarheid en hoe zit dat met monopropyleenglycol?

    gr.Winterzeiler

    ps. ik zeil in zeeland, dus geen grappen over antifries!

  • BJ

    Tja, ik kan me indenken dat als je het zelf niet mag drinken de vissen en andere dieren er ook niet gezonder op worden.

    Maar er zijn ongetwijfeld mensen die het haarfijn kunnen uitleggen.

    Wat ik me afvraag: waarom zou je het externe deel niet gewoon aftappen? Ik neem aan dat het gaat om de wierpot, een pomp en een warmtewisselaar dus een kraan op een laag punt is voldoende. Laat het water er zoveel mogelijk uilopen en je bent klaar.

  • fixh1

    http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=235

    Niet zo lekker dus. Zeg maar gerust: zwaar giftig.

    De roze 'drinkwaterantivries moet je ook niet opdrinken, maar is veel minder giftig dan ethyleenglycol,

    dus wees wijs met de diertjes om je heen en gebruik die dan maar.

    Groet,

    Hans

  • raptor

    Roze antievries is op pure alkohol gebaseerd en mist de glycol wat in feite een soort olie is. Alkohol breekt snel af, is een suikerderivaat, en mengt sterk met water en verdunt zo. Pure spiritus is bijna vergelijkbaar maar is op giftige methylalkohol gebaseerd ipv op ethylalkohol wat we ook in de berenburg vinden. Met roze AV krijg je dus dronken vissen en geen dode.

    Pieter

  • marksvrijheid

    lig je op zout? dan hoef je je pas zorgen te maken als het zoute water echt bevriest… en dat gaan we niet meemaken denk ik

  • Winterzeiler

    Bedankt voor de antwoorden! De boot ligt op brak water, in de haven bevriest het water soms al een heel klein beetje. Bij welke temperatuur bevriest zeewater eigenlijk?

    Nog een vraagje.. die kleuren van de antivries, is dat een toegevoegde kleurstof of is dat de werkzame stof? Kwam namelijk ook eens groene antivries tegen, en die was ook biologisch afbreekbaar dacht ik.

    Het externe systeem helemaal aftappen is wel een interessante optie. Kan dat ook door de motor even te laten draaien met de afsluiter van de aanvoerslang dicht? En zou dat ook op zoet kunnen, of blijft er dan toch nog wat water achter in de aanvoerslang/afsluiter wat de boel kapot kan laten vriezen?

    Bedankt alvast!

  • Sindbad

    Aftappen is leuk, maar niet geheel zeker. Als er ergens water in een U-bochtje blijft staan ben je alsnog de sigaar. Dus ik zou - na aftappen - evengoed wat anti-vries laten doorlopen, alleen zal 't dan (veel) minder zijn.

    Als je dit met regelmaat wil doen zou ik zorgen voor:

    - een aftappunt waar je goed bij kunt, eventueel zelfs met een pompje eraan;

    - een aanvoerslang met een afsluiter in de koelwateraanvoerleiding gemonteerd: die kun je dan - even - in de jerrycan met antivries hangen terwijl je de motor laat lopen. Scheelt een hoop geknoei, daar heb je geen zin in na een weekeindje varen. Motor stoppen als er antivries uit de aftap komt. Ervaring zal leren hoeveel je dan elke keer nodig hebt.

    Succes!

  • marksvrijheid

    pff gelukkig dooit het :-)

  • raptor

    kleuren zijn kleustoffen. Glycol en alkoholen zijn kleurloos. Zo is spiritus bij ons blauw gekleud maar in Denemarken vaak rood.

    Pieter

  • Henrique

    Metanol als antivries?Is dan het aanvangspunt van het kooktraject niet een beetje aan de lage kant?

    Interkoelingmotoren hebben meestentijds een bedrijfstemperatuur van ruim 85 º C.

    De metanol verdampt en je houdt te weinig vloeistofvolume in je motor?

    Propanol of butanol zou ik me kunnen voorstellen een voldoende hoog aanvangspunt van het kooktraject te hebben.