Ervaringen met lakken van kajuitvloer

• Kaptein Iglo

N.a.v. jullie ervaringen heb ik nu het gehele interieur van onze Gibsea 362 geschuurd en afgelakt met Epifanis eiglans. Nogmaals bedankt voor jullie ervaringen en adviezen want dit is echt heel mooi geworden. Nu de volgende klus. De vloerpanelen wil ik ook aanpakken. De vloer heeft vele kleine beschadigingen in de vorm van kleine deukjes en krasjes. Dat kon wel eens lastig worden om die er uit te krijgen want ik kan niet te veel schuren omdat de fineerlaag maar dun is.

Hebben jullie ervaringen met het opknappen van vloerpanelen en vooral welke lak is hier geschikt voor. Benieuwd naar jullie ervaringen. Groet. K.I.

• raptor

Als je vloer nu gelakt is kan je hem het beste in de lak houden. Deuken kan je weghalen met vloeibaar hout: deukjes kaal halen met schroevendraaiertje en vullen met gupa. Daarna alles schuren. Aflakken met een vloerlak (pantserbeits van Rambo kan ook) of een gewone scheepslak. Als je in de laatste laag antie slip poeder toevoegt wordt de vloer lekker stroef ook met natte voeten. Voordeel is ook dat antieslip poeder erg slijtvast is. Is oa te koop bij polyservice. Antie slip poeder geeft een beetje een mat idee. De vloerbeitesen van Rambo zijn er in veel kleuren, waarbij je de laaste laag blank moet doen omdat anders bijwerken erg lastig gaat. Ik weet niet of je gewone vlonders zonder streepjes en inleggen hebt. Maar als dat gewoon platen multiplex zijn kan je een erg mooi effect krijgen door een een plankmotief in te brengen. Je zaagt dan met een cirkelzaag met een geleider 2mm door de bovenlaag de gewenste plankjes. De zaagsnedes vul je met gupa in een gewenste kleur (gupa wat verdunnen met acceton) en dan geheel schuren. Ook kan je houtstof met lijm vermengen om in de groefjes te doen. Plaat moet wel in de lak staan voordat je dat doet omdat anders de lijm om de zaagsnedes de plaat verkleurt. Ook met gupa aan te raden.

Pieter

• Kaptein Iglo

Zo! Dat is een hele klus. In de vloerplaten zitten nu al (witte) streepjes maar omdat het fineer is, is dat nogal dun. Maar deukjes en krassen opvullen met Gupa, wordt dat mooi? Krijg je niet enorme kleurverschillen? Mvg K.I.

• Paulus

Dit iets? Zie je er geen barst meer van. Je moet wel wat schuurstof verzamelen: http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=6&sid=37&pid=738&detail=true

• Joop

Hallo Kaptein Iglo,

Ik zou er niet te veel aan rommellen, goed ontvetten daarna luchtje,s schuren weer ontvetten en aflakken met de ijssel pu lak , liefst wat meerdere lak lagen , je loopt erop dus extra bescherming kan geen kwaad. In een houten vloer mag best wat putje,s butsen of wat dan ook zitten. En anders even naar de kwantum een goedkoop tapijtje dat je af en toe vervangt, nog warm aan je voeten ook.

GrtJoop

• holtere

Wij staan voor hetzelfde klusje.

Ik ga zeker niet met gupa o.i.d. prutsen. Zeker niet als het hout al geschuurd is. Kan hele vieze vlekken maken in het hout die nooit wegtrekken.

Eerst goed ontvetten en dan gewoon schuren wat het kan hebben en mooi lakken met een goede PU (zonder uv-filter) of blanke dd lak. Laatste laag kan inderdaad met antislip maar daar twijfel ik over. Misschien is mat of eiglans wel stroef genoeg. Na relatief korte tijd kleurt de hele boel weer na en zie je de deuken weer minder.

De mooiste vloer heeft toch een beetje “patina” van het gebruik.

Rotzooien met beits moet je alleen wanneer je vloer niet van hardhout gemaakt is. Ken ook eigelijk niet een zeilschip waar geen tropisch hout op de vloer ligt. Blank lakken dus! Als het een keer goed gedaan is zou het eigelijk nooit meer over hoeven (was bij ons schip dus niet)

Holtere

• Bontekoe

pesies, stel je haalt alle butsen en putjes weg, hoe lang denk je dat het duurt voor er weer nieuwe in zitten?

Als je de panelen grondig schoonmaakt, ontvet en lakt vallen de putjes nauwelijks op. Ze vallen vooral op door de vuil-“schaduw”. Zijn ze eenmaal schoon en opnieuw gelakt dan zijn ze ook makkelijker schoon te houden. Ik heb goede ervaring met St.Marc voor schoonmaken en ontvetten, maar draag wel handschoenen met dat goedje.

• Sindbad

Ik zou geloof ik ook “gewoon” overlakken met een stevige bootlak (doe ik om de 2 jaar); je blijft de boel toch beschadigen vooral na walbezoek met zand op de kade.

Grotere beschadigingen verhelp ik nog wel eens met schuurstof van dezelfde houtsoort, vermengd met watervaste houtlijm, dat krijgt een mooie kleur, duurt even tot 't droogt en is goed weg te poetsen. Is daarna mooi te bewerken (schuren). Vervolgens lakken uiteraard.

Succes!

• Paulus

Is meestal mijn aanpak ook. Wat krassen en butsen helemaal niet erg. Wel het hout goed beschermen (lakken) tegen inwateren. Alleen waren er bij mij wat zware dingen (lifeline haken enzo) op zee op de vloer geklapt met wat diepere butsen tot gevolg. Papje aangemaakt van blanke lijm, met schuurstof op kleur gebracht en dat werd een hele strakke vloer met weinig moeite. Het oog wil soms ook wat…