scepter

• raptor

Ik zat weer eens te spitten in het boek over ronde en platboom schepen. Daar bleek mij dat een scepter een rond of liervormig stuk ijzer is, haaks gemonteerd op het boeisel, dat bedoeld is om de vaarboom in te zetten. Andere naam is boomijzer. Bij ons moderne jachters is een scepter die haaks op de romp staat en nog rond is ook gewoon een gevalletje van schade. Overigens zullen de meeste scepters voor die tijd al uit het plastik getrokken zijn.

Maar ff concreet: bestaat er niet een hollandse naam voor dat wat wij scepter noemen want feitelijk is het dus iets anders dan dat stuk rvs waar de zeerailing door loopt.

Pieter

• Sindbad

Mijn ouders hadden een zeilsloep; die had scepters, 2 beiderzijds. Aan SB lag de raboom (om een vierkant razeil te zetten), een BB lagen de pikhaak en vaarboom. Inderdaad waren deze scepters liervormig op een houder, en zo'n 20 cm doorsnede. Met nadruk GEEN onderdeel van de zeereling (had deze boot niet, de reling bestond feitelijk uit de rondhouten in de scepters). Is scepter niet een gewoon nederlandsch woord?

• Bontekoe

Een scepter (of schepter) is een staf, meestal voorzien van een dikker uiteinde aan de bovenkant, die geldt als machtsymbool van een godheid, koning of keizer. Geen wonder dat de paaltjes van een zeereling scepter genoemd worden, ze lijken immers heel veel op een scepter.

Wat jij bedoelt heet dol. Zoek eens met Google-afbeeldingen op “dollen” en je komt duizende plaatjes van die “liervormige dingen” tegen. Dollen worden doorgaans gebruikt om te roeien of wrikken maar je kunt er ook prima rondhouten gebruiksklaar mee opbergen.

• Sindbad

Ja zeg; ik zal niet weten wat een dol is….; Ik heb het niet over deze onderdelen die gebruikt worden om te roeien.

Ik had het over een diameter van zo'n 20 centimeter. Een raboom is aan de einden 10 cm doorsnede, in het midden 15, geschat. En dat past niet in een dol.

Ik denk dat er meerdere betekenissen gegeven worden aan de scepters, blijkbaar.

• raptor

Kennelijk een verschil tussen de ronde en platboomboten en moderner spul in terminologie. Moderne scepters vind je niet op zijzwaard boten maar dus wel die andere.

Pieter

• BJ

Jep, twee verschillende zaken met dezelfde naam, iets wat in de NL taal ook wel een homoniem wordt gnoemd . En waar platbodems het over een botterfok hebben als ze over een groot voorzeil met een lang onderlijk praten heeft men het bij scherpe jachten over een genua. Twee verschillende woorden voor hetzelfde ding ofwel synoniem?

Oooeee.. lekker OT… :D

• marksvrijheid

ach, zolang het over zeilen gaat, toch?