goedkoop rvs bij de Hornbach

• schieper

Was gisteren in de hornbach in wateringen en daar hadden ze een heel rek met rvs carabijners en schakels. Zoet en zeewater bestendig en voor heel schappelijke prijzen. heb meteen wat ingeslagen. Bv een 8 mm wantspanner voor 11,- Kan je ongetwijfeld niet mee om de wereld maar voor mij prima zat. en aangezien je bij ons alleen maar harken en zo in de haven krijgt… een verademing.

Wellicht hebben jullie er ook iets aan.

(voor de volledigheid. Heb geen enkel commercieel belang bij de hornbach)

• Sindbad

Kijk, dit soort tips daar hebben we dit prikbord toch voor.

Hoera voor de Aldi, de Lidl en de Hornbach.

• BJ

Ik voel een ‘goedkoop is duurkoop’ aankomen van de tegenstanders… :D

Maar idd een goede tip, zal aankomend weekend ook eens gaan buurten.

• Bon

Goeie tip Schieper.

Ze hebben daar trouwens ook goedkoop touwwerk.

Ook hiermee moet je niet rond de wereld willen zeilen maar is goed bruikbaar voor het simpele werk.

• Bontekoe

Als er 316 of A4 op staat is het prima anders laten liggen.

Ook bij de Praxis verkopen ze RVS onderdelen. Maar dat is uitsluitend 304 of A2 kwaliteit en dat is beslist ongeschikt voor aan boord, zeker op zout. En denk er aan dat A4 is behoorlijk duurder is dan A2.

• Kaptein Iglo

Twee dingen:

Dat A2 kwaliteit ongeschikt voor aan boord is, ben ik het niet mee eens. In mijn professie worden in onze riool-pompinstallaties bijna uitsluitend A2 kwaliteit (leidingwerk, beugels, bouten en moeren enz) gebruikt en dat volstaat prima. Bij gebruik op zout water of met agressieve stoffen kan er eventueel een bruin laagje op het rvs ontstaan maar dat poets je er zo af. Voor de duidelijkheid: A2 of 304 is beduidend minder in kwaliteit dan A4 of 316 en ik zou altijd voor A4 kiezen maar het is zeker niet slecht of waardeloos.

Er is een (Chinees) circuit dat zich gestort heeft in rvs scheepsbeslag en andere rvs scheepsonderdelen. Op de Mets heb ik een paar van die Chinese stands bezocht en trof daar schitterende items voor de watersport. Ze schijnen spot goedkoop te zijn. De ten toon getelde onderdelen waren gepolijst en opgepoetst, toen we naar een 7/8"wandspanner vroegen reageerde de Chinees enthousiast want die had ie ook bij zich. Uit een doos kwam er een maar die was nog niet bewerkt en zag er toch iets minder blinkend uit. Ik zal nooit zonder bewijs stellen dat het van mindere kwaliteit is maar van de andere kant zou zelf dat bewijs niet graag leveren en heb besloten deze maar niet in het hoofdwand van mijn zeilboot te gebruiken. Voor een kikker of klemmetje lijkt me dit prima spul maar voor constructieve onderdelen durf ik het in ieder geval niet aan. Groet. K.I.

• Bontekoe

Kaptein Iglo Schreef:

——————————————————-

> Bij gebruik op zout water of met agressieve stoffen

> kan er eventueel een bruin laagje op het rvs ontstaan

> maar dat poets je er zo af.

Nou nee, ik heb per vergissing ooit enkele dozen zelftappende schroeven besteld van A2 kwaliteit (dozen van 100 stuks, best veel geld). Na twee weken op zee hebben we ze er allemaal weer uit kunnen schroeven en kunnen vervangen door nog duurder A4 RVS, dat gaf geen problemen meer. En “het bruine laagje er zo afvegen” klopt niet, ze waren behoorlijk aagetast. Voor de grap heb ik er een paar laten zitten op een plaats waar dat weinig kwaad kon. Na een jaar waren het geen schroeven meer maar zwaar verroeste stukjes ijzer. Zeewater is gemener als je denkt. Voor mij dus nooit geen A2 meer aan boord. Ik kan me voorstellen dat A2 wel voldoende is als je alleen op zoet vaart, dat weet ik niet.

Maar-uh…. We hebben toch een metalurgiese deskundoloog in ons midden die persies weet hoe het zit met A2 en A4?

• jac

Kwaliteiten van roest VAST staal kun je op google vinden.Je hebt onder andere 303-304-316-318.

kwaliteit 304 is beslist voldoende.Als de artikelen in de winkel liggen kun je het niet zien en de verkoper weet het ook niet.

Kwaliteit 316 of 318 vind je bijna niet.

303 verspaant makkelijk en wordt niet gebruikt om te buigen of te lassen.

• Kaptein Iglo

Ik wil niet vervelend doen maar dit lijken me dan toch echt geen rvs zelftappers. Als je er dan toch een grapje mee wil maken. Hou er eens voor de grap een magneetje bij. Ben benieuwd. Groet K.I.

• Henrique

De vermeldingen van Jac zijn juist.

Maar het al dan niet magnetisch zijn is geen 100 % zekerheid. INOX wat een warmtebehandeling heeft ondergaan kan magnetisme vertonen!!

En ook de materialen in contact met INOX hebben invloed.

INOX is gewoon onderhevig aan de natuurwetten die gelden voor de volgorde van edelheid voor metalen.(Het opofferen an een edeler metaal)

Soms is A2 (304) beter dan A4 (316). Één keer gezien dat een een stuk hardhout was gemonteerd met 3 A2 bouten en één A4 bout. De A2 bouten zonder zichtbare erosie en de A4 bout vrijwel totaal verdwenen waar hij in het hout zat.