Motor te heet...?

  • Sindbad

    Sinds 2 jaar loopt de koelwatertemperatuur van mijn motor (Mercedes OM 636) op lijkt het; gek genoeg alleen nu en dan, en alleen tijdens varen. Meestal tot 110 graden en nooit bij proefdraaien (ook niet een kwartier lang met vol gas in de vooruit en achteruit - ik heb de box bijna in 2-en getrokken).

    Ik heb een gescheiden koelwatersysteem.

    Wat heb ik al gedaan: thermostaat vervangen; koelvloeistof gereinigd met Bar's; Olie idem; dynamosnaar (ook van koelvloeistofpomp) aangespannen; koelwaterpomp schoep vervangen.

    Koelwater komt er genoeg, en is (voelbaar) lauw. Temp van de koelvloeistof (in wisselaar) heb ik gemeten met een keukenthermometer (zo'n digitale met een draad en een staafje); wordt niet hoger dan 73 graden. Idem in de oliepijlstokopening: 84 graden. Motor rookt niet, kookt niet, start goed en presteert goed; en ik kan mijn hand er even op houden zonder mij te branden.

    Iemand nog een zinnige tip, of moet dit wel haast een kapotte temperatuursensor zijn….?

    Enige houvast is dat ik de koelwaterinlaat 2 jr geleden heb verplaatst van BB naar SB ivm inbouw van de koelkast.

    De schroef is rechtsdraaiend; ik heb wel even gedacht dat dit mogelijk een aanzuigprobleem (bellen? Cavitatie?)) zou kunnen geven voor het koelwater, maar dan zou de gemeten koelvloeistoftemp. ook hoger moeten zijn toch?

    Dinsdag gaat-ie uit het water, dus dan heb ik weer even de tijd voor wat winterklussen. Evt testen kan ik voor die tijd nog.

    Graag jullie ideeen

    groet

    Pieter

  • Kaptein Iglo

    Wordt de motor daadwerkelijk te warm? Is de temp.sensor of -meter wel in orde en de elektrische aansluitingen goed? Je kunt deze demonteren en in een bakje kokend water hangen. Dan kun je de evt. afwijkinhg tov 100 graden Celsius zien. Hoe warm mag de koelvloeistof maximaal worden. 110 graden Celsius is niet ongebruikelijk bij motoren welke met koelvloeistof gekoeld worden. Als de motor echt te warm wordt zou het ook nog in de warmtewisselaar zelf kunnen zitten. Einddeksel eraf en inspecteren. Dat verplaatsen van de inlaat daar geloof ik niet zo in. Water komt met overdruk binnen, pompje hoeft wellicht niet aan te zuigen. Succes, gegroet K.I.

  • Sindbad

    Dank je Kappie;

    MAAR…: als de wisselaar niet goed was zou de koelvloeistoftemp in dat ding toch ook te hoog worden?

    Die tip van sensor in bakje water is een goede. Thermometer ernaast dan.

    Hoewel…: SOMS lijkt-ie het WEL goed te doen….

  • marksvrijheid

    hoe duur is een temp sensor?

  • Sindbad

    Geen idee. Moet aan te komen zijn toch. In ieder geval minder duur dan de (overbodige) thermostaat denk ik :X

  • marksvrijheid

    op de sloopkun je er zo n paar halen voor weinig, daarmee testen?

  • Sindbad

    Goed idee.

  • raptor

    Via www.onderdelenlijn kan je vragen om slooponderdelen uitzetten. Meesten sturen het ook op als je dat wil. Maar als je een goede temp meet en alleen de meter doet soms raar dan lig het ergens daar aan. Als thermostaat kapot is is motor altijd te heet en niet af en toe. Verlies je koelvloeistof in je primaire circuit? Bij 110 gr is het logisch dat je vloeistof kwijt raakt. Is verder alles normaal en doet alles het goed dan is dat zo. Maar sensors en ook metertjes kunnen soms een beetje raar doen.

    Pieter