luchtvochtigheid

  • jac

    Wie heeft ervaring met luchtontvochtigers .

    Is het slim om eventueel hieraan een regelbare hygrostaat te koppelen of valt het energie plaatje wel mee

    E.e.a. om schimmels te voorkomen.

    Jac

  • Paulus

    Ik gebruik een goedkope van de kampeer/caravanshop met van die korrels. Dat gaat goed als je een redelijk droog schip hebt. Voordeel vind ik geen walstroom aansluiting (want die kan ook uitvallen). Tweemaal per winter wat korrels bijvullen en lekbak legen is bij mij genoeg en de kussens heb ik al 5 winters schimmelvrij aan boord (Boot blijft in het water).

  • jac

    Dat deed ik voorheen ook.Echter mijn boot is niet geisoleerd en dan was deze methode niet voldoende.

    In het verleden boot leegeruimd en mee naar huis genomen. Dit is een gedoe.

    Daarom mijn vraag.

    jac

  • Mor

    Ook mijn ervaring bevestigt, zie bericht Paulus.

    Je moet wel wat ventilatie door het schip hebben.

    Dat betekent, dat er voor de lucht een ingang en een uitgang is, zo, dat

    de wind de ventilatie verzorgd.

    MoR

  • Kaptein Iglo

    Als de boot op de wal staat, sluit ik deze volledig af en zet ik voor een paar dagen een elektrische ontvochtiger in de afwasbak van de kombuis. Deze elektrische ontvochtiger heb ik ooit voor €. 25,= via marktplaats gekocht. Net onder het uitslagpeil van het condenswater heb ik in het reservoir een klein gaatje geboord. De ontvochtiger blijft zo dus doorwerken en het teveel aan condenswater loopt via het gaatje, via de afwasbak naar buiten. Je staat er van te kijken hoeveel vocht er nog uit komt, zijn echt liters. Moet er niet mee wachten tot het echt te koud wordt want dan werkt het niet meer en bevriest de boel.Mvg K.I.

  • raptor

    Bij een luchtvochtigheid van 90% en 10 graadC, wat geen uitzondering is bij een boot, zit er ongeveer 100 gram water in een m3 lucht. In een beetje boot zit dus al snel 4 a5 liter water. Om geen condens te krijgen moet je dus echt liters afvoeren in de loop der tijd. Korreltjes werken wel als je niet ventileert omdat er dan geen nieuw water binnen komt. En een echte ontvochtiger werkt natuurlijk nog beter. Ook goed ventileren helpt omdat je dan de luchtvochtigheid afstemt op de buitentemperatuur en vaak net onder het douwpunt blijft.

    Pieter

  • ruudathome

    Ik heb een ontvochtiger. Aangesloten op een KWh meter. Ook een elektronische logger van temperatuur en vochtigheid (en dauwpunt).

    Conclusies: je verbruikt >100kWh in de winter. Apparaat heeft hygrostaat, en bij een instelling van 60% rel.vochtigheid, draait hij 't grootste deel van de dag! Komt ook door koude temperaturen. Komen tientallen liters water uit. Houdt niet op! Daarom laat ik het ook weglopen door de spoelbak. Reservoir zit ander zo vol.

    Heb wel wat plaatjes, van metingen. Mail even als 't je interesseerd naar rlastniet@home.nl (verwijder even woordje niet uit dit adres, dan houd je rlast over. dit ivm spam)

    Ruud

  • Bontekoe

    Waarom 60%? Dat is kurkdroog en kost heel veel energie. Condens krijg je pas bij 100% relatieve vochtigheid. Wel is het zo dat door afkoeling de relatieve vochtigheid toeneemt. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht. Dat is ook het princiepe dat ontvochtigers gebruiken. Ze drogen de lucht door ze af te koelen. Het is een inefficient en energie intensief proces.

    Beter is het je ontvochtiger op 90% of 95% af te stellen en alleen ‘s-nacts te laten draaien. Als het koud is (’s-nachts) werkt ze en als het overdag warmer wordt is het niet nodig omdat de lucht droger wordt door natuurlijke opwarming. Zo iets is eenvoudig te doen met een simpele tijdschakelaar van de praxis of gamma. Houd er wel rekening mee dat een ongeisoleerde huid vaak kouder is dan de rest van de lucht in het schip. Nabij de huid zal de lucht daarom vochtiger zijn en er eerder condens op treden. Stel je apparaat zo af dat er 's-nachts precies net geen condens op treed op de huid. Dat bespaart een hoop energie en dus knaken. 60% is echt overdreven laag.

  • Kaptein iglo

    Hallo Ruud hier de Kaptein.

    Net als die koe verbaas ik mij ook over die 60%. In onze schakelkasten die we bouwen en het veld in gaan staan de hygrostaten ook op 90% en de thermostaat op 10 graden Celsius. Lijkt mij niet nodig om het zo droog te maken aan boord. Mijn ontvochtiger gebruikt iets van 20W en staat misschien 2x per winter slechts een paar dagen achter elkaar aan en de rest uit. Dit lijkt voldoende te zijn, ik heb in ieder geval geen vochtprobleem aan boord. Groet, K.I.

  • Sindbad

    EN: als je een ontvochtiger gebruikt dus NIET ventileren; want dan blijf je aan de gang.

    Zonder ontvochtiger WEL beter ventileren.