dieseltoevoeging

  • marksvrijheid

    met het winterweer en vlokkende diesel in het vooruitzicht… oliemaatschappijen zorgen voor dieseltoevoeging tegen vlokken, ik heb ook gelezen dat 1 litertje benzine en wat spiritus je een goed mengsel zelf kunt maken. Wat is jullie deskundigheid hierbij?

  • Henrique

    De beste oplossing is bij een snelwegpomp je diesel halen, die worden meermaal daags van verse diesel voorzien ipv bij de waterkant, waar misschien éénmaal per jaar een tankwagen iets komt afleveren.

    Dan heb je automatisch goede diesel, waarschijnlijk goedkoper en beter voor je brandstofpomp.

  • BJ

    Vlokken in de diesel… is dat niet iets wat sinds het einde van de vorige eeuw al niet meer voorkomt??? En ja, een liter benzine voor iedere 10 liter diesel gaat prima en start ook beter. De brandweer gebruikte de truc in de vorige eeuw ook, misschien komt daar de kreet ‘gaan als de brandweer vandaan’.. :D

  • snoopy

    Bij oudere modelen diesels kun je nog benzine toevoegen(niet teveel dat smeert niet lekker) maar bij modernere diesels beslist niet.

    Overigens start dat niet beter, benzine heeft een hoge klopvastheid (octaan)en diesel juist een lage (cetaan) die moet uit zichzelf ontbranden en benzine beslist niet.

  • marksvrijheid

    mn kloppertje is uit 78…

  • Henrique

    Benzine in de diesel is niet echt bevorderlijk voor de smering van je brandstofpompje.

    En hij start er zeker niet beter op.

    Het vlampunt van benzine is beduidend hoger dan van diesel, en van gas is het weer een stuk hoger dan van benzine.

    De compressie einddruk van een diesel is zo hoog om de temperatuur boven het vlampunt te brengen.

    Benzine moet met een vonkje worden ontstoken omdat dit vlampunt veel hoger is.

    Tank maar eens verkeerd met je diesel autotje, met een beetje geluk stopt hij er zo snel mee dat je naar de pomp kunt terugduwen.

  • Sindbad

    Ik gebruik Yachticon Diesel Plus; bevalt erg goed, zowel in de zin van snel starten alsook geen troep in de tanks (geen algen etc). Heet ook goed te werken tegen vocht. Heb 't 1 seizoen niet gebruikt en kon het verschil goed merken (langer voorgloeien bijvoorbeeld).

  • raptor

    Benzine in de diesel is een oude truuk. Werd gedaan omdat dat van de fiscus mag: op benzine zit belasting. Petroleum of kerosine 10% toevoegen is veel beter voor het mechaniek maar dat mocht niet van de fiscus; werd alleen door rode dieselstokers gedaan. Een dieseltje loopt wel op kerosine maar verliest veel vermogen en gaat er stuk van op den duur. Het leger heeft grote problemen gehad met zijn diesels die van de Amerikanen op kero moesten lopen omdat zij dat in hun Abrahamstank stoken (gasturbine). Kero of benzine toevoegen werd gedaan om het uitvlokken van de parafine (kaarsvet) in de diesel tegen te gaan. Moderne diesel kent dit probleem boven de -20C niet meer doordat dopes zijn toegevoegd. Bovendien zijn de moderne direct ingespoten dieselmotoren niet blij met toevoegingen. De electronica die de inspuiting regelt kent ze niet en snapt de metingen niet en de inspuitdrukken zijn 3x zo hoog als bij een oude voorkamerdiesel. Bij de samenstelling van dieselolie en benzine is er nauw overleg met alle motorenfabrikanten om de samenstelling goed te houden. Bekend voorbeeld is er van 50 jaar geleden toen alle Volvo benzinemotoren stuk gingen. Dat lag aan de toenmalige benzines. Die werden toen aangepast. Hetzelfde is gebeurd met de loodvervangers die de kleppen smeren.

    Wat je wel kan toevoegen zijn dopes die bacteriegroei tegen gaan in de diesel. In schepen staat de olie lang in de tank en in het water dat in de diesel komt door condens en aantrekking door de olie zelf groeien beestjes en die vormen een vieze dikke drap die alles verstopt. Die toevoeging zal dus vooral het water uit de diesel halen. Verder is het zaaks om op het laagste punt in de tank een aftap te hebben zodat je 2x per jaar wat sludge weg kan laten lopen en moet je zeker voor de winter je tank vol maken om condens te verminderen.

    Pieter

  • marksvrijheid

    dank u heren!

  • Rob

    Mij schip overwintert al 4 seizoenen in het water, zonder dat ik iets aan de diesel toevoeg.

    Na de winter hoef ik bij wijze van spreken maar naar de sleutel te kijken of hij loopt. Voorgloeien? Wat is dat?