Zeilen reinigen

• Barbara

Hallo,

Aangezien het einde van het seizoen en de winterstalling al weer wat in het zicht komt een vraagje over het reinigen van zeilen. Ik heb een Randmeer met standaard tour zeilen (weet niet precies wat voor materiaal dat is?). Het tuig is nu 3 jaar oud en begint wat smerig te worden, beetje gelig, wat groene aanslag op de fok en ook wat weervlekken. Nu ben ik dus op zoek naar een manier om het tuig weer wat op te frissen en van die weervlekken af te komen. Iemand goede suggesties? Heb al wel zgn. professionele zeil shampoos gevonden, iemand hier ervaring mee? En vroeger op de zeeverkenners borstelde we de zeiltjes schoon met een biotex sopje en een zachte borstel.

Hoor graag ervaringen, tips en suggesties!

Groet,

Barbara

• Bontekoe

Dat borsteltje met afwasmiddel werkt nog steeds het beste. Laat je niet bedotten met speciale zeilreinigers, die zijn maar voor een ding goed, de kassa van de leverancier. Als ze heel erg vuil zijn kan een zeilmaker ze chemies laten reinigen. Dat is net zo iets als wat een stomerij doet met kleding. Vraag daarvoor informatie en/of offerte bij je favouriete zeilamer(s). Maar doe dat laatste niet te vaak, je zeilen worden er niet beter van.

Het weer gaat er nooit meer uit maar je kunt het wel doden. Daar zijn middeltjes voor, maar of die nou zo goed zijn voor je zeilen betweiffel ik. Je kunt ook eens proberen die schimmel te doden met kokend water of met vloeibare lucht (wratten verweideraar). Het beste is natuurlijk het Weer voorkomen door je zeilen altijd droog op te bergen. Omdat dat niet altijd lukt heb ik mijn Bisonyl huiken vervangen door katoenen exemplaren. Daarmee drogen mijn zeilen ook als ze in de huik zitten. Ze zijn wel wat duurder en gaan minder lang mee maar dat heb ik er voop over. Mijn katoenen huiken gaan gewoon in de wasmachine, behalve het zonnenzeil, dat is er te groot voor dat zet ik soms in de biotex in de badkuip.

BTW, waarom winterstalling? Je kunt 's-winters prima varen met een Centaur. Het is veel mooier en rustiger op het water en het bespaard de kosten van een winterstalling. Winterzeilen, ik doe het zelf al jaren en met veel plezier.

• raptor

Weer kan je met chloor/bleekwater eruit krijgen. Sterk verdunnen met water, 1:20 en nat maken en tijdje wachten. Gebeurt er niets dan concentratie sterker maken en nogmaals proberen. Geen chloor en zeep samen gebruiken: krijg je chloorgas en dat is erg ongezond.

Winterzeilen is heerlijk maar erg koud. Heel goed kleden, vooral nek en voeten.

Pieter

• Bontekoe

Brrr, het zal best wel werken maar ik ga het niet proberen. Dacron (polyester garen) en bleekwater ik weet niet of dat wel goed gaat. Is er een gemiekus in de zaal?

• raptor

polyesters zijn goed bestand tegen chemikalien. Bepaalde oplosmiddelen zoals tri en acceton werken wel in. Chloor heeft wel invloed op pigmenten die in de polyesters zijn verwerkt. Gekleurde zeilen kunnen daardoor worden aangetast.

Pieter

• Barbara

Bedankt voor het advies, ga maar geen dure shampoos kopen maar idd gewoon met een sopje en zachte borstel. Het zijn witte zeiltjes, dus bleekwater verdund ook maar eens proberen.

En winterzeilen is mij te koud!!

gr barbara

• marc

hoe denken jullie erover om de zeilen met CIF (JIF) schoon te maken waar al bleek in zit?

• Erik

CIF is een schuurmiddel, bedoeld voor reinigen van pannen e.d.. Lijkt me niet erg bevorderlijk voor je zeilen en een te groot risico.

• raptor

zeep en chloor bij elkaar kan chloorgas vrij laten komen. In WO-1 werd dat als strijdgas gebruikt. Is dus niet erg gezond.

Pieter

• petje

Ik heb mijn zeilen wel eens gewoon in de wasmachine gedaan.

Gewoon wasmiddel erin (witte was) en op 40 graden wassen.

En dat ging goed.