De problemen zijn heel gevarieerd bij die oude beestjes. Het heeft allemaal met ouderdom te maken, met trillingen en temperatuur. Bijvoorbeeld, er wordt een veiligheidsschakelaar gebruikt als tijd element. Dat is op zichzelf vreemd, als je het weet is er niks mis mee maar als je het niet weet zoek je je het aapelazerus. Bij een van de storingen was het (bakkelieten) scharnierpunt binnen in die veiligheidsschakelaar gescheurd waardoor de schakelaar soms niet goed meer schakelde. Vermoedelijk is dat scheurtje veroorzaakt door een combinatie van trillingen, temperatuur en ouderdom.
Zo zijn er tientallen zaken die mis kunnen gaan door ouderdom Behalve het doorbranden van de gloeiplug is er niet echt een storing die er uit springt. Gewoonlijk kun je wel inschatten in welke hoek het zit als je de installatie onderzoekt. Onderdelen van bepaalde materialen (zoals bakkeliet) die niet goed gemonteerd zijn en wringen of trillen gaan vaak eerder kapot als de onderdelen die correct afgemonteerd zijn, en zo zijn er nog een aantal indicaties. Dat heet ervaring en daarvoor moet je de installatie kunnen bekijken. Dat is echt niet te doen via het internet, zelfs niet als je je vingers blauw tikt en er hoopen foto's bij plaatst. (Zo'n BB is leuk maar niet als het me uren kost).
Waarom willen jullie er geen vakman bij halen? Vragen kost niets! Alleen de oplossingen kosten wat. En zo als ik mijn colegae ken, lever ze met even veel plezier alleen de onderdelen als dat ze zelf moeten gaan aapekooien in een veel te kleine, vieze motorruimte.