vastzittende afsluiter

• Matthieu

Beste mensen,

De afsluiter van mijn fontijntje zit dicht en gaat niet meer open. Ik kan de kraan aan de afsluiter wel draaien, maar verder gebeurt er niets met de “klep”. Kent iemand dit gegeven?

Ik zit er vooralsnog over te denken de boel te vervangen, kan er meteen een kogelafsluiter op. Aangezien het een oud engelse boot is, zou het wl een Engels schroefdraard kunnen zijn. Weet iemand waar je daar kogelafsluiters voor kunt kopen?

Wellicht moet ik anders de hele boel vervangen voor een andere huiddoorvoer. Hoe lang gaat zoiets in originele staat mee? Wie heeft er ervaring mee en kan mij wat verder helpen?

Ben benieuwd.

Groetjes,

Matthieu

• marksvrijheid

ook de huiddoorvoeren worden in de loop der jaren slechter, afhankelijk van materiaal natuurlijk, kan best zinnig zijn de hele boel te vervangen, is gemakkelijker, afzagen losdraaien en nieuwe erin, als je de afsluiter los wil maken van de huiddoorvoer, en je zal best wat kracht moeten zetten, is dat best lastig (is je boot staal,? of plastic?)

succes

• BJ

Waarom een kogelafsluiter, die zijn gevoeliger voor vorst. Hoe lang iets mee gaat is moelijk te zeggen, bij mij zit het er op sommige plekken al 40 jaar in en is het nog prima. Inspectie is het enige wat uitsluitsel gaat geven ben ik bang. Ach, leuk klusje voor de winter…. toch.. ;)

• Matthieu

De plek loopt bij mij rond. Hem er dus vlak in krijgen is moeilijk. Een kwestie van kitten, erin brengen, aandraaien, laten drogen en goed aandraaien? Ik vrees ook dat er wat polyester bij gegoten is…

• Sindbad

Voordeel van een kogelafsluiter is wel dat je in 1 oogopslag ziet of voelt of-ie open of dicht is.

Lastig Matthieu; kun je 'm eraf of eruit slijpen (maar dan wel op de kant, dus…)?

• Matthieu

Ik heb besloten er pas aan te gaan rotzooien, als 'ie op de kant staat. Lijkt mij wel zo verstandig…

• raptor

Waarschijnlijk is handwieltje dol. Te proberen valt om de slang van de afsluiter te halen en dan azijn erin te gooien. Tijdje wachten en droog maken met doekjes en verffohn en dan kruipolie erin. Voorzichtig verwarmen met verffohn. Slang weer monteren en proberen open te krijgen met een goede tang en een nieuw wieltje zoeken en monteren.

Pieter