Succes ermee ,goede keus . Tip : beter 2x dun opbrengen , dan 1 x dik.
Grt Joop
Ok, heb nu eerste keer een deel geschuurd en gelakt en zie nauwelijk verschil met de orginele staat. Niet dat dat niet goed zou zijn want er zit nu wel een nieuwe beschermlaag op. Mn nabij de luiken kon je als je goed keek zien dat de orginele lak hele kleine barstjes vertoonde en dat is nu, na de behandeling, weg. Verder kan ik nu kleine beschadigingen en krasjes wegwerken. Wat me overigens nu pas op is gevallen is dat de salontafel en de navigatie tafel in glans zijn gelakt en de rest van het interieur mat. Moet nog eens kijken wat ik hier mee ga doen. Ga nu na jouw tip het reeds gelakte deel licht schuren en inderdaad maar een tweede laag aanbrengen. Is wel een bereklus. Bedankt! Mvg K.I.
Eiglans of mat altijd alleen de laatste laag. Als je meerdere lagen eiglans of mat over elkaar heen zet krijg je een dof en droevig resultaat dat meer op een soort mist lijkt dan op lak.
Ik zie niet in waarom dure buitenlakken binnen ook toegepast zouden moeten worden. Binnen heb je geen last van UV, geen zeewater, geen wind, geen sneeuw, geen pekel, en wat nog meer? Een gewone goede lak voor binnen volstaat, is goedkoper en verft i.h.a. een stuk makkelijker. De natte cel of de inloop waar je je natte kleren uittrekt is wellicht een uitzondering.
Zelf gebruik ik het liefst een PU interieur lak vanwege de duurzaamheid en het gemak waarmee ze verwerkt kan worden. En ik lak alles in hoogglans zodat ik geen problemen krijg als er weer eens een laagje bij moet. Bovendien “leeft” de nerf van het mahonie veel mooier met hoogglans. Er zijn prima PU interieur lakken verkrijgbaar zonder een “watersport” sticker. Ze zijn precies hetzelfde alleen een stuk goedkoper. Vraag je plaatselijke schilder maar eens om een PU interieurlak, bijvoorbeeld die van Frencken (Diaglas).
Ik geloof dat ik juist in mijn eerste bericht aangaf waarom er opnieuw gelakt moet worden. Op de eerste plaats is de lak misschien wel 9 jaar oud en dat is op sommige plaatsen goed te zien. Met name nabij de ingang en de luikjes. Blijkbaar hebben daar de weersinvloeden toch behoorlijk vat op de lak. Verder is het in de boot natuurlijk altijd wat vochtig. Ik ga voor de goede kwaliteit. Wel bedankt voor de tip om niet te veel matte laklagen over elkaar te zetten. Heel goed, nuttige tip. Bedankt en mvg K.I.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?