Interieur lakken -> welke lak ?

• Kaptein Iglo

Van onze Gibsea wil ik het interieur lakken. In de loop der jaren heeft het hout, her en der krasjes en kleine beschadigingen opgelopen. Het lijkt mij dat ik een “matte” transparante vernis moet hebben omdat glans een wel heel erg glimmend effect zal hebben. Maar ik ben er nog niet uit wat voor een lak. Heeft iemand ervaring hiermee? Mvg K.I.

• Paulus

Ik gebruik eiglans ééncomponent (waterverdund, dat scheelt een hoop kwalijke dampen in de kajuit). Epifanes Aquamarine is goed, maar ik heb ook met Glitsa goede ervaring. Wel kaal hout voorlakken met gewone glanzende bootlak en zeker als het af en toe klotst in de bilge, dan de onderste delen extra goed voorbehandelen.

• Douwe

eiglans blank Epifanes / Perfect

• holtere

Glitsa vind ik zelf echt rotzooi: het stinkt enorm en nauwelijks vaste bestanddelen dus vele lagen opbrengen. Lijkt mij dat je PU-lak moet nemen die ook een beetje krasvast is. We hebben G4-lak van Voss-Chemie op een houten trap, na 12 jaar nog nauwelijks gekrast.

Vraag me alleen af of je zoiets ook op de vloer van de boot kunt zetten i.v.m. uitglijden? Weet ook niet of die er in eiglans is?

Anders 2-comp transparant van de IJssel? Werkt ook geweldig.

Holtere

• Sindbad

Gebruik ik ook - mooi spul.

• Paulus

Dan bedoel je de oude, ik geloof spiritusverdunde glitsa, er is nu een harde waterafdunbare meubellak. Die werkt goed. Zit ook op onze bootvloer (eiglans). Ik glij niet uit, maar loop nooit op sokken maar op bootschoeisel.

• chirpy

Glitsa is een goed produkt. Echter na 3 jaar moet het hele interieur weer opnieuw gelakt worden. het wordt dan wel erg kaal. Voordeel van Glitsa is dat het zeer snel droogt. Direkt goed uitstrijken anders zie je de strepen van de kwast. Met de roller idem dito.

• marksvrijheid

geweldig spul, met matmaker en tube bijpassende kit levert mooi resultaat en geen stank

• Joop

Hallo K.Iglo,

Wat is de basis lak??

GrtJ Joop

• Kaptein Iglo

Basislak is onbekend. Maar inmiddels heb ik Epifanes Eiglans gehaald. Bedankt voor jullie reacties. Mvg K.I.