welke (dakdraagbaar) racezeilbootje voor volwassenen?

• edwin

ben aan het kijken naar een (op het dak) vervoerbaar snel zeilbootje. Heb een RS FEVA bekeken op internet maar zie dat er veel gesproken wordt over een junior (jeugd) klasse. Klopt dit?

Wat is nou een ideaal zeilbootje (liefst wel met grootzeil en fok) wat ik op mijn dak kan vervoeren, lekker snel is en met 2 volwassenen gevaren kan worden?

• piraatje

een laser ? of een piraatje hihi

• nmd

Vervoerbaar, snel en met twee personen te zeilen denk ik aan aan cat. Maar dat blijft meestal niet droog, zeker niet als het wat harder gaat waaien.

Ik heb deze zomer opvallend

veel Valken gezien. Die kan weliswaar niet op een standaarddak (personenauto) maar een trailer is op zich niet zo duur, zeker in het circuit niet. Voordeel van een Valk is niet alleen een zeer behoorlijke snelheid, het is ook een stabiele boot en je kan er ook mee op ruim water. En met een tentzeil over de giek heb je meer ruimte dan een driepersoonstent. Veel bergruimte bovendien.

De junior klasse heeft te weinig drijf voor twee volwassenen. De prijzen voor tweede hands boten zijn momenteel erg laag.

• edwin

dakdraagbaar is een must. Ik heb geen ruimte om een trailer neer te zetten en wil niet verplicht zijn om naar een stalling te moeten.

iemand ervaring als volwassene met een RS ?

of met twee volwassenen zeilen op een Laser?

Wat zou een leuke optie zijn?

• Douwe

Ik heb wel eens een FD(6 meter lang) op een dakdrager op een VW kever gezien. Veel mogelijkheden. Een 470 past dan ook wel op een dakdrager.

• jb

Je moet ook opletten op het maximale gewicht op het dak. Meestal is dat max 70 kg.

RS Feva is al 63 kg. Mast en giek moet je ook niet vergeten. Let ook op de breedte.

Ik denk dat het moeilijk zal zijn om zoiets te vinden voor 2 personen voor op je dak.

Misschien kun je beter kijken op je de boot vast in een haven kan neerleggen. Of daar op een trailer stallen.

• JR

Met z'n tweeen in een Laser gaat wel, maar gaat zwaar ten koste van de zeileigenschappen. Wij hebben dat wel gedaan: een het roer, de ander de schoot. Met overstag gaan wordt het erg krap, dan moet er een voor de mast langs kruipen. Een Laser is ook al behoorlijk zwaar en met 4.2m lengte nauwelijks geschikt voor op een dakdrager. Een kort stukje, met niet te hoge snelheid zal wel gaan. Een Laser Pico is denk ik lichter (ander materiaal), heeft een fokje, maar is wat minder sportief (kan je evengoed leuk mee varen hoor!). (Sportieve) Bootjes in deze maat zijn eigenlijk altijd eenmans bootjes.

• Bontekoe

Je hebt kennelijk geen idee wat een FD weegt. Los van het probleem hoe je hem op het dak krijgt (met een kraan of zo?), is er geen normale auto die dat gewicht aan kan. Gevolg: carroserie ontzet, deuren die niet goed meer sluiten, of erger. Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets. Van zo'n flut advies komen alleen maar ongelukken.

Boten die qua gewicht wel op een dakdrager passen zijn eigenlijk alleen jeugdbootjes, maar zelfs daarmee moet je oppassen. Als ze wind vangen kunnen zelfs zulke lichte bootjes je carroserie al ontzetten.

• raptor

Draagkracht van autodaken en dragers is erg beperkt: 50-70kg. Bovendien is 70 kg optillen op een autodak met 2 mensen al snel een probleem als je geen sportschoolfreak bent. Mijn ervaring was dat ik een grote kano van 35 kg net met mijn vrouw op de auto kreeg. Je moet het ding ruim 1,80m optillen dus boven je macht.

In het grijze verleden wel een stern op een auto gezet: 100kg op een dikke mercedes. Was net te doen met 4 grote kerels. Auto was vervolgens bijna niet te rijden. Ik ken overigens ook de foto van de FD op een kever; zat meen ik een verhaal aan vast.

Een simpel karretje zet je zo recht op tegen de muur en je kan je bootje met de hand naar het water trekken. Ongeremde bakjes zijn niet zo duur en uiterst handig als je er eentje hebt. Ook ongeremde boottrailertjes zijn er wel voor weinig, vaak met een rot bootje erop.

Pieter

• john

Vervoer mijn laser al 26 jaar op allerlei soorten auto's, zelfs op mijn R4 bestel ging het prima.

Het tillen is ook prima te doen, alleen zeilen met twee volwassenen is erg behelpen. Beter is twee lasers

aanschaffen…blijft een fantastische boot!