feeling 1090

• peter

ben op zoek naar ervaringen met de feeling 1090 (diepgang 140 cm) m.n. zeileigenschappen, degelijkeheid en eventuele zwakke punten

thanks

• Bert

Zelf vaar ik een 1090 maar dan met diepgang van 1.80 (flush dek).

Vaart super (laat nog steeds 95% van de boten achter me). Zwakke punten zou ik zo niet weten (vaar hem al 10 jaar en nooit problemen gehad).

• jan de vries

De ondiepe kiel is aanrader op deze boot. Heb zelf gezeild met een dergelijk exemplaar en we bleven ver achter qua hoogte bij de anderen en hadden een gigantische drift. Ondiepe kielen moeten lang doorgaan achter het laterale punt en dat doet de kiel op de 1090 te weinig. Bovendien is het extra gewicht dat een korte kiel moet hebben om het zwaartepunt laag te houden duidelijk te gering bij deze boot. Het zwaartepunt blijft door de lange mast veel te hoog. Je merkt het trouwens al als je op het dek staat en je een beetje beweegt, de boot met een korte kiel zet zich veel sneller in beweging dan de boot met de lange kiel. Jammer maar helaas, maar de korte kiel is fijn voor een beetje binnenwater en vooral veel in de haven liggen. Maar als je wilt zeilen, ga dan voor de lange kiel. De meeste 1090's hebben een lange kiel overigens, en het mag duidelijk zijn waarom! Groeten, Jan.

• jan de vries

Sorry, schreef hieronder (of boven) aanrader, maar bedoelde GEEN aanrader op de 1090… Less maar verder waarom. Doeg!

• BJ

Maarre…. waarom is de ondiepe kiel dan precies een aanrader??

Zie net pas dat je het zelf al hebt gecorrigeerd…. (:P)

• jan

Ja heb het verbeterd in een aparte post maar je zou eigenlijk je oorspronkelijke post moeten kunnen editen, vind ik, al was het maar voor een half uurtje nadat je de reactie geplaatst hebt. Maar misschien kan het wel, zie ik het alleen niet (er is geen duidelijke aparte knop voor)

• BJ

Dan kan wel maar dat is een privilege voor geregistreerde leden… :D