rare vraag

  • Harm

    Beste Zeilers

    ik heb een rare vraag waar ik graag antwoord op heb. Kan iemand mij vertellen wat de totale breedte is van de vleugelkiel van een dehler 36 CWS. Ja ik bedoel inderdaad de breedte van de vleugel die onder aan de kiel zit. Enne, nu ik toch rare vragen aan het stellen ben, heb ik er nog eentje. Op welke diepte zit de vleugel van de vleugelkiel. Zit die op het onderste van de kiel bevestigd of zo'n 10 cm hoger?

    rare vragen maar voor mij wel serieuze. Het heeft te maken met de geul naar fr ligplaats van mijn evntueel aan te schaffen dehler 36 cws (bouwjaar 1992)

    Graag jullie (serieuze) reacties.

    BEDANKT!!! Harm

  • Joop

    Hoi Harm,

    Waarom uitgaande van een ander? Boot laten hellen kan je gelijk de onderkant zien, inspecteren en evt. meten indien mogelijk.3 vliegen in 1 klap. Kost jou niks.

    Grt Joop

  • BJ

    Drop de vraag ff op het forum van de Dehlerclub Ook handig als je besluit om de boot aan te schaffen… ;)

  • harm

    dank voor je tip, ben alleen geen lid van die club

  • raptor

    De aanhechting van de vleugels zitten iets boven de onderkant maar ze hangen iets af, zodat de hele kiel over de volle breedte ongeveer even diep zit. Wat ik meen te herinneren is dat het niet zulke brede vleugels waren onder een Dehler. Maar onder helling ga je toch de diepte in. In de zeilpraktijk blijkt een ondiepe kiel vaak beter dan een vleugelkiel. Alleen op knobbelig water wordt de stampbeweging gedempt maar wordt de scheepsweerstand wel veel groter. Vleugelkiel was vooral een rule-catcher binnen de AC-schepen van toen.

    Pieter

  • Harm

    Pieter dank ej wel voor je reactie. Hier heb ik echt iets aan.

    Nog even een aanvullende vraag. Kun je aangeven waarom een ondiepe kiel in de praktijk beter zou zijn dan een vleugelkiel??

    gr

    Harm

  • raptor

    Een vleugelkiel geeft gewoon meer weerstand dan een gewone ondiepe kiel. Vooral door de op en neergaande bewegingen wordt er veel weerstand gecreeerd door tulbulentie rond de vleugels. Ook ontstaat er een zuiging tussen romp en vleugels, zoals je dat ook hebt bij kimkielers tussen de kielen. Bij de AC-schepen indertijd was dat anders. Die kiel was toch erg diep en de romp van een AC-er erg smal. En er werd op rustig water gezeild. Dat maakte dat zowel de stampbewegingen erg beperkt waren en er weinig zuiging was. En binnen de toemalige regels kon je iets meer zeil voeren. Het vleugelkieljacht blonk vooral uit op de ruimere koersen en kon scherper draaien wat bij matchracen gunstig is. De vraag is of dit alleen door de kiel kwam.

    Theoretisch zou je zeggen dat juist aan de wind onder helling de vleugel dieper en verticaler komt en daardoor de vleugelkiel aan de wind voordeel zou geven. Dat is nooit gebleken. Waarschijnlijk door de sterk verstoorde waterstromen rond het geheel van kiel, bulb en vleugels. Misschien als je de vleugels lang genoeg gaat maken, hoewel het op het AC-jacht indertijd beste dingen waren en daardoor erg kwetsbare dingen. De vleugelkiel is dan ook een zachte dood gestorven na een 1-malig optreden.

    Pieter

  • Kaptein Iglo

    Mij is opgevallen met twee Catalina 320`s met vleugelkiel dat dit alleen iets minder zeilt bij weinig wind (schreepssnelheid) en dan voornamelijk hoog aan de wind. Ik heb het idee dat het voordeel van het vleugel(kiel)effect pas gaat werken vanaf een bepaalde scheepssnelheid. Ook varen deze schepen iets minder hoog dan gemiddeld. Op alle overige koersen vaart het zeker niet minden dan een traditionele (diepe ) kiel en soms zelfs duidelijk sneller. Bovenstaande is gelijk op binnenwater als op zee. Mvg K.I.

  • Douwe

    Heb een kennis met een Dehler 36 CWS. Het ding loopt als een speer!!!!!

  • Douwe

    Nog vergeten! Het is een 36 cwt met ondiepe vleugelkiel. Een probleem is het vlot komen als je toch aan de grond gelopen bent. Je kunt de boot dan niet kranken want dan sta je nog vaster aan de grond