Neerklapbare motorsteun

• Hans

Ik heb een klein zeiljachtje, waar geen motorsteun meer op zit. Waar moet je zo'n ding plaatsen. Hij zou bij gewoon in het midden kunnen, waant hij raakt het roer niet. Als de steun er dan opzit, en is neergeklapt, kun je dan nog wel bij de gashandel en de versnellingshandel?

• BJ

Of je nog bij de motor kan is moeilijk te beoordelen zonder te weten om wat voor boot het gaat… ;)

• raptor

een gewone langstaart heeft ongeveer 40cm hoogte nodig tussen motorophanging en water. Als motor in het midden kan is dat prettig omdat de schroef in het water blijft bij slingeren. Om te starten met het touwtje kan een probleem zijn op een steun; er zijn rolletjes te koop om de trekrichting naar boven te brengen. Met de gashandel naar boven valt er wel te werken maar niet simpel. Voor lekker manouvreren vanuit de kuip is een afstandbediening aan te raden ook op voor achteruit. Als je schroef achter het roer zit is het lastig manouvreren bij lage snelheid.

Pieter

• moterzdeunvilozoov

Ik zou hem gewoon in het midden zetten, dat stuurt makkelijker.

Ik heb ook zo'n steun, neer geklapt zit de bovenrand zo'n 30 cm onder de rand van de spiegel en ik kan overal goed bij (mijn boot heeft geen achterdek)

• Sindbad

En wat voor boot heeft de onze philosoof dan eigenlijk?