Saildrive

• Jaap

Zeilers,

Korte vraag; het vervangen van een saildrive manchet wat mag dat kosten?

Betreft een Volvo Penta icm Bavje 38

Ik hoor graag van jullie.

• Henrique

Met in en uit ´t water, zo´2000 euro ongeveer denk ik.

• P v Oord

Ik heb pas prijsopvraag gedaan voor een Yanmar SD20 (Hunter 27) alleen de manchet kost al zo'n €300,- dit is dus exclusief arbeid.

• raptor

In waterkampioen enige jaren geleden een stuk gestaan over het vervangen. Was een dag werk. Is dus met manchet excl kranen ongeveer € 1300-1500. 2 man 1 dag a € 500/dag. Ongeveer €65 per uur.

Pieter

• jbr

Ik heb het zelf gedaan in de winter.

D.w.z. zelf de motor 10 cm naar voren geschoven, saildrive eruit gehaald en wegbracht en de manchet door VP dealer laten vervangen.

Vervolgens er weer zelf ingezet. Als je een beetje handig bent helemaal niet moeilijk.

Helemaal laten doen is erg afhankelijk van de bestaande situatie. Hoe makkelijk kunnen ze erbij.

Idem als je het combineert met winterstalling of apart uit laat takelen.

• Albert

Bij mijn Bavje 39 was het 1500 euri's.

Albert

• nico

voor 500,- zet ik hem erin als de boot op de bok staat en de manchet zelf aanleveren

gr nico

• Sindbad

Dat is prachtig, maar als je 't zelf doet heb je geen enkele garantie van de verzekering als je lekkerij hebt.

• BJ

Garantie van een verzekering heb je nooit, dat is inherent aan een vezekeraar. Maar als ze niet expliciet aangeven dat het door een Erkend Bedrijf moet gebeuren, waarbij ze dan ook zullen moeten aangeven wat zij verstaan onder ‘Erkend’ dan kan je het gewoon zelf doen.

• raptor

Is net zo iets als met gasinstallatie in mijn sleurhut. Moet 1x per 2jaar afgeperst worden van de verzekering door een erkend bedrijf. Overigens raar dat dat wel bij een sleurhut moet en niet bij een boot. Na telefoontje bleek dat dit inhoud dat je de gasslangen iedere 2 jaar moet vervangen. Dat mag je zelf ook. Gaat om de datum op de slang. Je moet wel controleren op lekkage werd er gezegd maar verder niets over erkende bedrijven meer daar zij ook niet precies konden zeggen wat dat was. Overigens heb ik een afpersdingetje om in huizen te gebruiken. Zelf gemaakt met een kogelkraan en een manometertje en een autobandventiel. Kosten nog geen 20 euri. Kan ik water, gas en verwarmingen mee afpersen.

Pieter