opbouw onderwaterschip

• Raini

Beste zeilcollega's,

De vorige eigenaar (Belg) van mijn compromis 888 gebruikte,volgens mij een loodhoudende in Nederland verboden antifouling,

Dunne laag, kan VC tar zijn.

Deze laat echter op diverse plaatsen los omdat deze is aangebracht over een zelfslijpende antifouling zonder hechtprimer.

Nu heb ik de eerste laag reeds verwijderd mbv antifouling verwijderaar en zie dat de zelfslijpende laag over de gelcoat is aangebracht,

op sommige plekken komt de witte laag tevoorschijn.

Nu blijf ik uiteindelijk zitten met een blauwe zelfslijpende antifouling maar wil toch wat beschermlagen opbrengen en uiteindelijk eindigen met een harde antifouling.

MOET ik nu alles afschuren tot op de gelcoat alvorens een beschermlaag op te brengen of kan ik beginnen met bv een primer

aan te brengen over de antifouling en vandaaruit verder opbouwen met een beschermlaag.

alvast bedankt voor de reactie

Raini

• Paulus

Voor zover ik weet is er 1 goede methode: Dat zelfslijpende spul moet eraf. Zelf in het najaar gedaan met 3 man en scherpe krabbers met stofafzuiging (te koop in de watersportwinkel, die dingen zijn goed). Ellebogenstoom en stoel onder de boot schiet vrij goed op. Dan opschuren (nat of met afzuiging). Vervolgens een paar lagen tweecomponent om de gelcoat te beschermen, je nieuwe antifouling. en je bent wat euro's en energie kwijt, maar je schip is voor jaren beschermd.

• Jedre

Er zijn ook eenvoudiger antifoulingverwijderaars. Ik zag laatst een filmpje op www.joostenwatersport.nl

EN NEE, ik heb geen aandelen (had ik ze maar ::)-D )

• Sindbad

Heb ik even opgezocht; mijn onderwaterschip moet ook nog…:

http://www.edenproducts.eu/antifouling_movie_flash.html

Lijkt mooi spul. Zou 't werkelijk zo goed zijn? Iemand ervaring hiermee?

• Ronaldzeil

Heb net deze klus achter de rug. Het hele onderwaterschip kaal gehaald, met een haakse slijper, met schuurblad. Was wel 5 keer 3 uur werk. Maar het was wel super schoon.

Alles nu weer strak geplamuurd, om de butsen op te vullen, is weer super straks. Vandaag het laatste schuurwerk en dan 4 lagen Pantser Coat aanbrengen. Een 2 componenten expoxy. Moet super hard worden, en vervolgens de antifouling.

Een stevige klus, en kosten 500 euro. Hoop er dan wel voor jaren af te zijn.

Hoop er met 2 weken in te liggen, maar dan moet het weer wel mee zitten, want de verwerkingstemperatuur is 15 graden

Jullie allen ook nog succes met de laatste loodjes

• Douwe

Afgelopen november boot kaalgeschraapt, geschuurd met roterende schuurmachine.

kale romp in de primocon als primer en daar gaat dan twee lagen anti fouling over.

Kaal halen +schuren drie dagen van 6 uur Systeem vernieuwen 3 maal 4 uur.

Bootlengte 10 meter. Aantal personen: 1

Een stukje geprobeerd met anti fouling stripper. Een geknoei en het afschrapen duurt dan nog net zolang.

Succes!!!

• Sindbad

Wat voor romp heeft jouw boot?

• Paulus

Ja lekker antifoulingstof gehapt dan? En de buren? Dat is de reden van schrapers en stofzuigers en abijt. Je kan dan dat giftige spul opvangen en afvoeren.

• Krabbels

Vandaag Eden antifouling remover gebruikt: dure pot, werkt nauwelijks tot niet. Krabben met een goede krabber met afgeronde hoekjes (slijptol) werkt het best.

• Douwe

Polyester