Teak vervangers, ervaring mee of mening over. Help?

• BJ

Met het vervangen van die kitnaden moet je dus ook geen haast maken he…. elke dag een paar meter en je komt er vanzelf doorheen. Ik heb de meters nooit geteld maar een jaar of wat geleden had ik een D-kruiser (hout, karveel, met teakdek, bijna 9 meter) uit 1911. Naast het dek moest er ook tussen de gangen worden gekit dus toen hebben we maar een hydraulische kitspuit geregeld… :D

• Frank

Op de Hiswa stond PermaTeek. Goeie stand en goeie gasten met een duidelijke uitleg. Alleen zijn de prijzen als je het hun compleet laat doen € 475,- excl. btw. Dit kan je verlagen door zelf mallen te maken, zonder lijfhout te werken of helemaal alles zelf te doen en dan kom je uit op € 300,- excl. btw de M2. Aan de ene kant best veel geld aan de andere kant € 900,- voor teak is natuurlijk ook een boel! En je weet niet waar het vandaan komt.

Ik denk toch wel voor het PermaTeek product te gaan. Het ziet er waanzinnig echt uit en heeft veel voordelen. Het ligt hier op de kachel en stinkt niet heel erg. Ja, met je neus op het product ruik je plastic maar ehh de hele boot is van plastic.

• Sun Fizz

Frank, wat is het voordeel van Permateek over Tekdek??? Het scheelt meer dan 100 euro per meter.

• Erik

Het gaat om bedrijf Flexiteek.

• raptor

Ik heb wel eens een teak dek gelegd op een schip van 11 meter. Rot werk. Je ligt 3 weken op je knieen in gangboorden te klooien. Kosten waren toe ongeveer 4000 euri aan teak en 6000 euri aan beddingcompound en kit en 5000 euri loon. Zal rond de 30-35m2 geweest zijn. Kosten dus ongeveer een dikke 400 euri per m2. 900 euro voor teak is een kulprijs. Ik gebruikte toen 10mm teakdelen.

Pieter

• BJ

Tja, jij kan het een kulprijs noemen maar dat is wat men vraagt. Als jij het voor 400 de meter kan laten leggen dan wil ik graag weten waar want dan is het een heel goed alternatief voor een kunststofdek.

• BJ

Heel apart, ik kreeg van flexiteek een opgave van 575 per meter, compleet gelegd en incl. BTW.

• Frank

Verschil tussen Permateek en Tekdek…. Inmiddels heb ik op papier de test uit de waterkampioen voor mij liggen. Als door Permateek een paneel laat maken worden de “latten” gelast waardoor er een geheel ontstaat. Volgens de waterkampioen was juist dit bij Tekdek niet het geval waardoor er water onder kan komen. Bij kunststof boten kan dit gaan rotten en bij staal…. roesten.

Verschil tussen Permateek en Flexiteek zie ik zo een, twee, drie niet. De Waterkampioen geeft een prijsindicatie af van +/- 600,- incl. btw voor Flexiteek dus zit er volgens mij weinig verschil tussen (Permateek 565,-)

Gezien de prettige gesprekken die ik heb gehad met iemand van Permateek gaan wij dus ons bootje maar voorzien van nep teak! Ik zie (als je het wilt laten doen) alleen maar voordelen, onderhoud, verkleuring, prijs, etc.

Bedankt voor alle reacties!

Frank

• Frank

Nou dan ontlopen de prijzen elkaar niet meer zoveel. Permateek € 565,- per m2 gelegd en al.

• raptor

ik leg niet meer. Lijf kent zijn beperkingen. Is werk voor jonge knapen. Prijzen die ik gaf waren van 10 jaar geleden toen ik ook schepen en jachies erbij deed. Nu alleen woningen. Prijs kan niet schrikbarend zijn gestegen en er zijn er vast wel die het voor die prijs willen doen. Marktplaatsen.

Pieter